• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch invullen bedrag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArjandB

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2020
Ik ben met een calculatieformulier bezig waarvan een bedrag afhangt van een 2 tal formules.

Op het moment dat de formules in beide betreffende cellen een "J" (Ja) genereren moet er een bedrag ingevuld.

Genereert 1 van de beide cellen een "N" (Nee) moet er een 0 bedrag ingevuld worden.

Ik heb dit geprobeerd met ALS.Voorwaarden, echter krijg ik dan voor het 0 bedrag een #N/B uitslag, wat er in resulteert dat mijn eindbedrag niet gecalculeerd wordt.

Excel.png

Zou je je bestandje kunnen plaatsen?

Je zal er voor moeten zorgen dat het in te vullen bedrag bij 2x ja ergens in een tabel komt te staan. Je kan namelijk niet met een formule werken bij J en N dat er nul komt te staan en bij dubbel J dat je een getal moet ingeven. Hiermee ga je je werkblad vernaggelen.

Edit: En wat mijn voorganger aangeeft. Het is handig met een bestandje er bij.

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je weet welke tarieven je moet rekenen voor bepaalde routes en eventuele inzet van begeleidingvoertuigen? Dit is niet zo bijzonder om er in te verwerken. Als je het bestandje wil delen graag dan kunnen wij je helpen. De tarieven kunnen 1, 2, 3, 4 enz.

Bestand in bijlage.

Tarieven mogen inderdaad fictief, dit moet later allemaal nog aangepast.

Bijlagen

Welk bedrag moet er komen te staan wanneer beide Ja is?

Dan wordt het iets als :

Code:
=ALS(OF(F18="N";G18="N");0;"(in te vullen bedrag uit formule??")

moet geen bedrag uit een formule zijn, maar per land een standaard bedrag.

Ik ga hier mee aan de slag, bedankt!

Bovenstaande werkt prima, dank voor de hulp.

Het verhaal is echter iets gecompliceerder geworden.

Bijgevoegd het bestand, getallen fictief, moeten nog up to date gemaakt worden.

Maar de tabel "ontheffing per land" heeft een extra kolom gekregen, namelijk "Doorlopend".

Ik heb in het tabblad afzeilen een tweede kolom toegevoegd met bedragen.

Op het moment dat Doorlopend "J" is en Eenmalig "N", moet het bedrag uit de eerste kolom ingevuld.

Zijn beiden "J", moet het bedrag uit de tweede kolom ingevuld.

Is dit te realiseren?

Bijlagen

Code:
=ALS(EN(G17="N";H17="N");0;ALS(EN(G17="N";H17="J");VERT.ZOEKEN($F17;Landen!$A$1:$C$16;3;ONWAAR);ALS(EN(G17="J";H17="N");VERT.ZOEKEN($F17;Landen!$A$1:$C$16;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN($F17;Landen!$A$1:$C$16;3;ONWAAR))))

Dat wordt dan zoiets voor in J17

Dus als eenmalig Ja is moet je kolom 3 van tabblad landen hebben?

Laatst bewerkt:
Ik heb niets met die Traject J/N gedaan. Als je dat wel wil moet je die even toevoegen in de als(en( functie

Ik begrijp niet zoveel van de voorwaarden. Je hebt 3 opties die op een nogal bijzondere manier berekend worden. In Excel kan je verwijzen naar cellen en er bestaan slimmere functies dan alles te nesten in een als formule met harde voorwaarden.

Voor I9 zou ik ipv
Code:
=@IFNA(IFS(B24="Duitsland";"J";B25="Duitsland";"J";B26="Duitsland";"J";B27="Duitsland";"J";B28="Duitsland";"J");"N")

Code:
=IF(COUNTIF($B$24:$B$28;F17);"J";"N")
gebruiken

Voor het zoeken van de bedragen zou ik zoiets gebruiken (Wat niet werkt omdat ik de voorwaarden niet snap)

Code:
=IF(COUNTIF(G17:I17;"N")=3;0;VLOOKUP(F17;Landen!$A$1:$C$16;(G17="J")+(H17="J")+1;0))

Waarom mensen zich toch altijd druk maken met een 'mooie' opmaak' zonder het eerst werkend te hebben blijft mij verbazen.;)

@JVeer, ik ga een beetje sparren met die Traject kolom. ben nog steeds een excel Noob ;)

@VenA, van jou uitleg begrijp ik helaas niet zoveel. ik kan wel op je tweede vraag antwoord geven : om het overzicht te bewaren..... Excel is voor mij (helaas, vind het best interessant) geen Core-Business

Bedankt voor alle hulp tot dusver

Wat begrijp je er niet aan dan behalve dat de formules in het Engels zijn?

In F17 staat Duitsland. In het bereik B24:B28 wil je toetsen of de waarde in F17 voorkomt in dit bereik. Dan kan je toch beter tellen Hoe vaak de waarde uit F17 voorkomt in het bereik. Als het aantal groter is dan 0 dan krijg je een J en anders een N. Je kan de formule dan gewoon naar beneden door kopiëren zonder dat je steeds harde waarden in de formule zet.

De 2e formule is waarschijnlijk wat lastiger te doorgronden maar Excel vertaalt de uitkomst van een voorwaarde in een ALS() constructie als 0 (ONWAAR) of 1 (WAAR) En deze kan 0-en en 1-en kan je dan weer gebruiken om in de juiste kolom te zoeken.

De eerste snap ik inmiddels.

De tweede zal ik proberen uit te leggen.

Er worden kosten gemaakt voor ontheffingen. De eerste kolom is de ontheffing die een jaar geldig is, de tweede is de kolom waarvoor incidenteel kosten zijn.

Het bedrag wat kolom Doorlopend genereert is het jaarbedrag gedeeld door 100. De kolom eenmalig zijn de kosten die gemaakt worden voor een eenmalige aanvraag.

Als de afmetingen van een transport binnen de maten van doorlopend vallen moet het bedrag dus lager zijn dan wanneer de afmetingen boven de afmetingen van de doorlopende ontheffing vallen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan