• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch invullen cel na keuze in pull-down menu andere cell

Status
Niet open voor verdere reacties.

nomko

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2016
Hallo,

Ik heb een vraag:
Via Gegevens > Gegevensvalidatie kan ik in een kolom een aantal cellen dusdanig manipuleren dat er een pull-down menu komt.
In deze pull-down menu staan een aantal waarden opgegeven, bij elke waarde hoort een bijbehorende waarde.
Als ik in het pull-down menu een waarde selecteer, hoe krijg ik in de cel ernaast de bijbehorende waarde automatisch ingevuld staan?

Voor verduidelijking zie bijgevoegd tabelletje:

In kolom C zijn een aantal regels (regel 6 t/m 15) met een pull-down menu waarmee een waarde uit kolom F geselecteerd kan worden.
Bij de waarde in kolom F hoort een waarde die in kolom G (waardes onder ZZ) staat.

Als ik nu in kolom C6 via de pull-down menu waarde 2 selecteer (waardes onder XX), hoe krijg ik dan in kolom D automatisch de waarde uit kolom G te zien die bij waarde 2 hoort?
Dus bij waarde 2 hoort waarde b, bij waarde 3 hoort waarde c, enz.

Bijlagen

• 2023-09-11 10_39_18-Window.png
    2023-09-11 10_39_18-Window.png
    12,6 KB · Weergaven: 39
Met X.ZOEKEN of VERT.ZOEKEN kom je een heel eind. En met een bestand i.p.v. een plaatje uiteraard nog veel verder :).

Code:
=VERT.ZOEKEN(C6;$F$6:$G$15;2)
en naar beneden trekken
Groetjes

Met X.ZOEKEN of VERT.ZOEKEN kom je een heel eind. .

en hoe werken die functies?
want ik deze functies niet.

Graag een soort van stappenplan hoe ik die functies moet toepassen.
Ik ben Excel lerende, maar zomaar iets roepen zonder te weten of iemand kundig is om dit soort functies te kunnen uitvoeren is onnodig.

Laatst bewerkt:
Dat wordt dan wel een heel lang verhaal.
Zoek op Youtube, Xzoeken verticaal en horizontaal zoeken.
Beelden zeggen meer als een uitleg in tekst.

Groetjes
Johan

Graag een soort van stappenplan hoe ik die functies moet toepassen. Ik ben Excel lerende, maar zomaar iets roepen zonder te weten of iemand kundig is om dit soort functies te kunnen uitvoeren is onnodig.
Als iemand een vraag stelt in een Excel forum, en daarbij vertelt dat hij/zij al met Gegevensvalidatie kan werken, dan mag ik als helper er vanuit gaan dat die TS enige basiskennis heeft van Excel, en in dat leerproces ook wel eens de Formulegenerator heeft gebruikt. Het antwoord op je vraag was dus gebaseerd op het aanwezig zijn van enige basiskennis. Nu blijkt dat je dus totaal geen kennis lijkt te hebben van Excel (want werken met formules is toch wel hele basale kennis). Hoe hadden wij/ik dat moeten weten? Je had er op zijn minst bij kunnen vertellen dat je geen of weinig kennis hebt van Excel.

Daarnaast heb je nog steeds geen bestandje meegepost, dus ik kan de formules niet voor je demonstreren in jouw geval, en ik ga uiteraard niet eerst zelf de basisgegevens intypen. En, en dat is eigenlijk nog erger, je reageert ook niet op de tips van de anderen, die je een behoorlijk eind op weg kunnen helpen. Want zomaar een willekeurig pakket opstarten, daarin gaan prutsen maar eigenlijk geen idee hebben wat dat pakket dan wel is en wel en niet kan, vind ik een, op zijn zachtst gezegd, dubieuze aanpak. Iedereen heeft Excel moeten leren, en het ooit één keer voor de eerste keer geopend. Maar niemand van de hier aanwezige gevorderde gebruikers heeft toen gedacht: hé, ik kan het starten. Dan weet ik nu genoeg van het programma en kan ik er mee werken. Je moet er dus op zijn minst tijd in steken om te kijken hoe het werkt. Dus voordat je iemand beschuldigt van "zomaar iets roepen", ook eerst even naar jezelf kijken en de hand in eigen boezem steken :).

als je niet wilt helpen, is het ook prima. Maar deze post van jou had echt niet gehoeven toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
Wil je svp niet hele bijdragen quoten/citeren ?
Kijk eens naar de forumregels.
De reaktie van @Octa, waarmee ik het 100% eens ben, heb je zelf uitgelokt door de zinsnede 'zomaar iets roepen'.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan