• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch invullen van kolommen op basis van waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

BasWilts

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 aug 2013
Beste mensen,

Graag uw hulp bij het volgende. Ik wil graag een formule/shortcut maken. Ik heb in de ene kolom A een getal staan (bijv. totaal gewicht). Daarnaast heb ik twee kolommen (B en C) die twee soorten vertegenwoordigen die tot het gewicht leiden (bijvoorbeeld grote en kleine dozen). Hoe zorg ik ervoor wanneer ik bijvoorbeeld 100 kg invul in kolom A, er in kolom B een 1 (die 20 kg vertegenwoordigt) komt te staan en in kolom C een 1 (die 80 kg vertegenwoordigt)? Het gaat om een systeem waarbij zo effecient mogelijk naar de waarde in kolom A berekend wordt met twee mogelijkheden: 20 en 80 kg. Dus een waarde van 80 in kolom A wordt gevuld met 0 dozen van 20 kg (kolom B) en 1 van 80 kg (kolom C), een waarde van 140 kg wordt kolom B: 3 (3x20 = 60) en kolom C: 1 (80).

In andere woorden mocht bovenstaande niet duidelijk zijn:
Stel een bedrijf krijgt orders op basis van gewicht. Dit gewicht staat in kolom A. Het bedrijf komt tot dit gewicht met twee soorten dozen: dozen van 20 kg en dozen van 80 kg. Als er een order komt met gewicht 80 kg is het makkelijk: 1 doos van 80 kg. Als er een een order komt van 100 kg zal er 1 doos van 80 kg en 1 doos van 20 kg samen verpakt worden tot 100 kg. Een order van 220 kg: 2 dozen 80 kg, 3 van 20 kg. Hoe zorg ik ervoor dat Excel automatisch dit (efficientie) rekensommetje maakt en dit invult in kolommen die de verschillende soorten dozen vertegenwoordigen?

Hopelijk begrijpt u waar ik naar op zoek ben, ik heb nog een voorbeeld excel bestand toegevoegd. Ik heb het gevoel dat dit voor de pro's niet een al te moeilijke formule is maar voor mij is het abrakadabra (niet de Pokémon).

Bekijk bijlage voorbeeld_orders.xlsx

Groeten

Beste rebmog,

Ja nu klopt het! Hoe kan ik dit voor de gehele kolom instellen? Wordt het dan =INTEGER(Jx/80) en =(Jx-Mx*80)/20?

Ik begrijp niet wat je precies bedoelt met een 'gehele kolom instellen'. Je kunt toch de formules invoeren in een cel en dan deze naar deze meerdere cellen kopiëren?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan