automatisch keuze xp/me??

Status
Niet open voor verdere reacties.

diana30

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2003
Ik heb een vraagje en hoop dat iemand hier antwoord op heeft. Ik heb XP op m'n pc staan en deze week m'n hd in 2 partities gedeeld m.b.v. partition magic. Geen probleem daarmee. De 2e HD heb ik D genoemd en is ook een primary schijf. Nu wil ik op die D-schijf windows ME installeren. Nou is mijn vraag: als ik 'm opnieuw opstart daarna komt er dan vanzelf een keuzemogelijkheid voor XP of ME (mijn moeder heeft dat nl. wel, maar heeft pc zaak gedaan, dus zij weet hier verder niets over hoe en wat) of heb je daar een bootmanager voor nodig?

Alvast bedankt voor de info.

wel keuze menu

hoi,je krijgt een keuze menu,maar in het bios kun je de volgorde van starten bepalen.
bedoel als je je eerste keuze ME is dan moet je in het bios dus de volgorde van opstarten veranderen eerst je cd-speler dan D schijf vervolgens je C schijf

Ps.dit is als je vergeet om de pijltjes toets te gebruiken tijdens opstarten,want je krijgt maar een bepaalde tijd om jouw gewenste besturing systeem als eerste op te starten

zoals jij zegt crash, moet ik pc weer formatteren en dat wil ik nu juist niet. Maar ik begrijp van doe-dit-dan dat, als ik ME op D-schijf installeer ik daarna automatisch keuzemogelijkheid krijg bij opstarten en dat is precies wat ik wil. Ik wil 'm over het algemeen laten beginnen in XP, dus hoef in de bios niets te veranderen. Ik heb ME alleen nodig voor bepaalde programma(s) die in XP niet goed functioneren. Ik hoop dat dat in ME opgelost is, anders schiet ik er niet echt veel mee op. Ik ga het in elk geval proberen en bedankt voor de info.

Nu ga ik dus net proberen ME te installeren op D schijf, geeft ie aan dat er te weinig ruimte is!? Terwijl die partitie 10 gig groot is! Iemand enig idee wat hier het probleem is?

Geplaatst door diana30
Nu ga ik dus net proberen ME te installeren op D schijf, geeft ie aan dat er te weinig ruimte is!? Terwijl die partitie 10 gig groot is! Iemand enig idee wat hier het probleem is?
Ten eerste, naar mijn weten maakt WinME geen duaboot aan, zo als doe-dit-dan aangeeft.
Dat lukt wel met Win2000 of WinXp als je die na WinME installeert.

Ten tweede, ik weet het niet zeker, maar volgens mij wil WinME net zo als Win98 op de C-schijf geinstalleert worden.

Heb je die link doorgelezen die ik plaatste?

Ja ik had je link doorgelezen, maar dan moet ik pc formatteren en alles opnieuw installeren. Daar heb ik op dit moment niet zo veel zin in, vandaar dat ik het op deze manier wilde proberen. Schijnt dus niet te lukken, dus komt volgende keer wel met formatteren. Is het dan nog zo dat je ME op C moet zetten en XP dan op D? Want je kan ze toch niet allebei op C zetten, want dan overschrijft ie ME toch weer (indien je XP daarna installeert)?

Ik had dat inmiddels ook gezien m@rio, maar er staat ook dat het geen NTFS partition mag zijn, want dan werkt het niet. En nu kijk ik net via Partition Magic en bij mij is het dus een NTFS partitie. Vandaar dat het niet lukt. Ik moet deze dus verwijderen en een nieuwe maken. Maar nu had ik dat al eerder gedaan en dan geeft ie aan dat die nieuwe schijf "voor c" komt te staan. Hoe zit dat dan?

Met partition magic kun je de ntfs partitie ook weer terugzetten naar fat32

ja ik zie het, dat is gelukt. nog es proberen om te installeren dan

Net weer geprobeerd om ME op D-schijf te installeren en krijg weer de melding dat er te weinig ruimte is. Ik heb 'm nu wel verkleind naar 2 gig maar dat moet toch ook voldoende zijn. Mijn vorige pc had maar een hd van 2,1 gig en daar draaide me ook onder. Ik snap er nou niets meer van. Schijf veranderd van NTFS naar FAT32, opgestart met me opstartdiskette en nou lukt het nog niet... HELP!!

Moet ik nu een nieuwe partitie aanmaken met Partition Magic en dan primary nemen en voor de C-schijf zetten? Lukt het dan wel denken jullie? Ik had dit eerst al gedaan, maar dan startte pc op met windows me, had dus geen keuzemogelijkheid. Maar nu met die link kan ik die er in zetten, maar ik vraag me af wat voor letter die partitie dan krijgt? en eigenlijk wil ik gewoon d-schijf gebruiken daarvoor. Kan ik 'm dan later wel hernoemen naar D?

Hoi Diana,

Ik heb ook eerst XP geinstalleerd en daarna ME.
Bij PM zit een progje dat BOOTMAGIC heet, Installeer dit en start daarna PM op.
Klik op INSTAL ANOTHER OS en volg de aanwijzingen nauwkeurig op. ( vergeet niet om een BOOTMAGIC DISKETTE te maken, deze heb je na het installeren weer nodig om XP op te starten )

Als je goed de instructies leest, dan moet het geen probleem zijn.

1 adviesje nog, neem PM 8.0 die heeft een goede handleiding en in de wizzard kun je de handleiding ff uitprinten!

Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan