Automatisch koppelen van bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

joelta

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 apr 2015
Hallo,

Op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een database binnen de organisatie waar ik werk. Daarover heb ik een vraag:

De database is nu zo ingericht dat ik een tabel heb met KLANTEN, een tabel AANVRAGEN, een tabel LOPEND, etc. Voor nu neem ik even het voorbeeld onder het tabblad AANVRAGEN.

Stel, ik krijg een aanvraag binnen dan vul ik alle velden in in de database. Eén van de velden heeft de naam 'bijlagen' en hier staan alle bestanden in die te maken hebben met de aanvraag (offerte, rapport, e-mails, etc.). Hier kan ik dus handmatig bestanden in toevoegen, maar mijn vraag is de volgende: voor elke aanvraag heb ik een map op mijn pc staan. Nu wil ik het eigenlijk zo inrichten dat wanneer ik een bestand opsla in de map (bv. een offerte), dat die automatisch gelinkt wordt met het veld 'bijlagen' en ik hem hier dus niet meer handmatig aan hoef toe te voegen. Scheelt namelijk een hoop tijd als dit in 1 keer kan gebeuren in plaats van dat je alles dubbel moet uitvoeren ('opslaan als' in bv Word, toevoegen in Access).

Ik hoop het dat zo duidelijk is en hopelijk weet iemand hoe dit werkt.

Met vriendelijke groet,
Joël

Even terug naar de tekentafel, zou ik zeggen. En als eerste het veld [Bijlagen] subiet verwijderen. En vervangen door een tekstveld. Beter nog (aangezien je meerdere bijlagen wilt opslaan): een aparte tabel voor de bijlagen, waarin je een koppelveld opneemt naar [Aanvragen] en dus een tekstveld naar het pad + bestandsnaam. In je formulier maak je van dat veld een gebeurtenis (FollowHyperlink) en klaar is-tie!
Jij wilt overigens nog wat anders: als je een bestand toevoegt, dan wil je dat ook gelijk in je db zien. Dat werkt zo uiteraard niet; je kunt wellicht een functie maken die controleert of de in een map aanwezige documenten ook in de db zitten, en op basis van dat resultaat dan een nieuw record toevoegen. Maar dat moet je wel programmeren. En dan nog: ik zou 't absoluut niet willen; database integriteit (geen rotzooi die al dan niet per ongeluk in de map is terecht gekomen) is mij meer waard dan dit soort gebruikersgemak. Maar het kan wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan