• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch leeg veld invullen d.m.v. formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bkamphuis

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2020
Beste,

Zie bijgevoegde sheet.

De bedoeling is dat wanneer bijvoorbeeld bij H15 er geen datum ingevuld staat, er wel een melding komt bij N15 en O15 zodat deze melding meegenomen wordt bij D6.

Dit kan door H15 automatisch op een lege cel te zetten zodat er bij L15 de datum van vandaag (B6) wordt ingevuld.

Hoe wordt er automatisch een lege cel ingevuld op H15 als er geen datum aanwezig is. Zodat er op deze manier een melding wordt gegenereerd.

De formule: =ALS(Blad2!A6="Ja";Blad2!B6;" ") zou dus aangevuld moeten worden met iets zodat als er geen gegevens in Blad2 staan bij cel B6. Nu wordt er automatisch 0-01-00 ingevuld. Dit moet dus een leeg veld worden.

Ik hoop op hulp. Alvast bedankt

Bijlagen

De cel eigenschappen staan op Datum.
Een lege cel zal dan inderdaad 0 januari 1900 geven.
Zet de celeigenschappen op Aangepast met dit: dd-mm-jj;;

NB:
Je formule zet er nu een spatie in, dat is wat anders dan leeg, maar met hetzelfde resultaat.

Laatst bewerkt:
Dus je hebt het al getest?

Ik heb het getest in je eigen voorbeeld document en daar is die cel dan gewoon leeg in plaats van dat er 0-01-00 staat.
Dat is de hele bedoeling van die opmaak.
Je hebt toch wel ook die 2 ; tekens er bij gezet?
Anders werkt het niet.

Dat staat toch duidelijk in #2.

De datum gaat nu inderdaad weg, helaas blijft #waarde! staan. De bedoeling is dat deze #waarde! omgezet wordt in een melding !!!!!

Dan zal je dan met een functie in die cel moeten regelen.
Wat is de bedoeling van al die uitroeptekens?

Die uitroeptekens moet aantonen dat er actie op die bepaalde regel genomen moet worden, dit had net zo goed ''actie'' of ''!'' kunnen zijn.

Als bij H een ''datum laatste actie'' is ingevuld en de ''datum eerst volgende actie'' is aanstaande, wordt er een melding gegenereerd, deze meldingen worden bij elkaar opgeteld in D6.

Als er bij H geen datum staat, moet er ook een actie worden gegenereerd.

Wat ik al zei, dat zal je met een functie moeten doen in de cel waar nu #WAARDE! verschijnt.
En gebruik niet meer dan 1 uitroepteken in een dergelijke melding.

Laatst bewerkt:
Ja, alleen zou ik niet weten wat ik in die desbetreffende cel moet zetten om die #waarde! niet meer te krijgen.

Dat zal dan zoiets moeten zijn:
PHP:
=ALS(<je controle>;<uitkomst>;"De melding!")

Ik vind het altijd riskant die harde verwijzingen naar een ander tabblad.

Mijn idee voor de formules:
Code:
H13:  =IF(Blad2!B6="";"";IF(Blad2!A6="Ja";Blad2!B6;""))
I13:  =IF(F13="";"";IF(H13<>"";H13+(G13/F13)*365;""))

Jaaa @Popipipo. Heel erg bedankt.

Nog één vraag:
IS het mogelijk om bijvoorbeeld in tabblad 2 bepaalde regels een kleur te geven. En dat deze kleur automatisch wordt meegenomen in tabblad 1.

Kleuren worden niet mee genomen met formules.
Het kan wel als de kleur afhankelijk is van de inhoud van de cel.
Dan maak je gebruik van 'VOORWAARDELIJK OPMAAK'
In beide tabbladen gebruik je dan soortgelijke formules.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan