• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch naar een andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

MeItIs

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2019
Hallo, Hoe kan ik regelen dat Excel automatisch naar bv cel D7 springt als ik in cel B8 op enter druk ?!? ZO ook voor andere cellen.
Alvast bedankt voor alle tips. Gr. MeItIs

Niks gevonden met de zoekfunktie van dit forum ?

Probeer dit eens :

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Dim Rij As Integer
    If ActiveCell.Column = 3 Then
        Rij = ActiveCell.Row [COLOR="#FF0000"]-1[/COLOR]
        Range("D" & Rij).Select
    End If
End Sub

Laatst bewerkt:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
   Select Case target.address
   Case "$B$8"
     application.goto cells(7,4)
   End Select
End Sub

Laatst bewerkt:
Inderdaad helaas niks gevonden met de zoekfunctie binnen dit forum. Mogelijk dat ik de verkeerde zoektermen heb gebruikt.

En kijk ook naar #3 en #4.

Bedankt voor de tips zover, maar het is me nog niet gelukt :confused: Mogelijk dat het natuurlijk aan mij ligt. Ik moet zeggen ik heb ook niet zoveel kaas gegeten van VBA.
Ik wil trouwens geen cellen beveiligen, maar dat als ik op enter druk als cel B8 gelecteerd is Excel automatisch naar cel D7 gaat. Als ik vervolgens in D7 op enter druk hij naar D8 gaat en als ik dan op enter druk hij automatisch naar F7 gaat en nog een aantal soortgelijke herhalingen erachter aan.

In het laatste stukje VBA van snb wordt gesproken over cel "$B$9", ik neem echter aan dat hier $B$8 bedoeld wordt. Wat ik echter niet begrijp is het stuk "goto cells(7,4)"

cells(7,4) is de cel in regel 7 kolom 4. D7 dus, of $D$7.

met een "aantal soortgelijke handelingen " begrijp ik echt niet wat de bedoeling is.

Sorry Emields, met een aantal soorgelijke handelingen bedoelde ik het verspringen naar een bepaalde andere cel na het drukken op enter.

Plaats een voorbeeldbestand met wat je wil. En leg ook even uit waarom je het wilt.

verspringen van cellen

Zie bijlage.
Het is de bedoeling dat als ik iets invul in cel 1 dat hij automatisch naar cel 2 springt (gebeurd natuurijk ook) echter als ik in cel 2 iets invul moet hij naar cel 3 springen enz totdat hij uiteindelijk in cel 11 eindigt.
In de daadwerkelijke spreadsheet staat reeds onderstaande stukje VBA aangezien het om een vorm van tijdsregistratie gaat en het is nu de bedoeling om dit aan te vullen.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
'invoeren van tijd in gehele getallen

On Error Resume Next
    If Intersect(Target, Range("B7:J8")) Is Nothing Then GoTo Einde
    If IsEmpty(Target) Then GoTo Einde

If Hour(Target.Value) <> 0 Or Minute(Target.Value) <> 0 Then GoTo Einde
    Application.EnableEvents = False
    If Int(Target.Value / 100) < 0.1 Then
        Target = "00:" & Target.Value
        Else
        Target = Int(Target.Value / 100) & ":" & Right(Target.Value, 2)
    End If
    Application.EnableEvents = True
     Select Case Target.Address
   Case "$B$8"
     Application.Goto Cells(D, 7)
        End Select

Einde:
    ActiveSheet.Calculate
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Emields, Als ik naar de bron kijk zou ik zeggen ja, maar om de een of andere reden gebeurd er verspringt hij niet naar een andere cel als ik in B8, D8 F8 H8 of J8 op enter druk. Uiteraard heb ik macro's ingeschakeld.

Waarom plaats je een .xlsx als je al code in het bestand hebt staan? In welke volgorde moet de cursor verspringen? Waarom 'zweven' de getallen door jouw werkblad. Plaats een relevant voorbeeld. Dus zoals het er in het echt uitziet. VBA is maatwerk en blijkbaar begrijp je er zelf niet veel van anders had je het wel aan kunnen passen.

Laatst bewerkt:
Daarnaast wordt een Worksheet_Change alleen uitgevoerd wanneer je iets in een cel wijzigt en dan op de Enter toets drukt.

Laatst bewerkt:
Hallo Emields, ogenschijnlijk werkt het op deze manier. Ga maandag kijken om het te inergreren in het bestaande workbook. Hartelijk bedankt voor de hulp. Een eye-opener voor mij was trouwens ook de opmerking van edmoor dat een change alleen uitgevoerd wordt indien er in een cel iets gewijzigd wordt.
En ja, ik heb inderdaad (helaas) geen verstand van VBA. Ben blij dat ik meen de logica / verwijzingen in VBA een beetje te kunnen lezen / begrijpen. Thanks voor de hulp allemaal. Zal volgende week een update posten om te melden of alles uiteindelijk gelukt is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan