• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch naar volgende cel verspringen na invoer data

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bram A

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jun 2010
Beste mensen,

Ik ben bezig met invoerwerk in Excel, reeksen letters en cijfers intypen.
Is het mogelijk om na invoer van 1 letter of cijfer in een cel automatisch naar de cel eronder te springen, zonder na iedere letter telkens op Enter te moeten drukken? Dit zou het invoerwerk erg versnellen.

Dus: ABCD
omzetten naar
A
B
C
D

Ik vond al een oplossing die in de buurt komt, maar het niet helemaal is:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/273783-macro-automatisch-verspringen-in-excel

De oplossing gegeven op onderstaande pagina werkt bij mij niet:
How to monitor keyboard activity?

<http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=nl&sl=en&tl=nl&u=http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php%3Ft%3D35814&rurl=translate.google.nl&anno=2&usg=ALkJrhhZotGKZn8iCwQ8A_DF4uOw7ULsVQ>

Alvast heel erg bedankt.

Vriendelijke groeten,

Bram

Het stellen van deze vraag en het zoeken op i-net heeft je zeker al veel meer tijd gekost dan dat het ooit zal opleveren.

Via een kleine 'workaround' is er best iets mogelijk... Zet deze code in de module van de worksheet zelf.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

Application.EnableEvents = False
    ReDim q1(1 To Len(Target.Value))
    For i = 1 To Len(Target.Value)
        q1(i) = Mid(Target.Value, i, 1)
    Next i
    Target.Resize(Len(Target.Value)) = WorksheetFunction.Transpose(q1)
    Application.EnableEvents = True

End Sub
Test dit wel ff uit in een nieuw workbook, want er zitten wel wat risico's aan deze code! ;)

Groet, Leo

Precies, een heel groot risico!!!!!!!!!

Dit geld namelijk voor elke cel en wanneer je dus 1 karakter hebt ingegeven dan gaat excel automatisch naar de volgende cel.
Nu wil ik toevallig in cel D10 mijn naam zetten en dan zie ik mijn naar verschijnen per letter vanaf cel D10 t/m D21.

Weet waar je aan begint....................

Laatst bewerkt:
Dit geld namelijk voor elke cel en wanneer je dus 1 karakter hebt ingegeven dan gaat excel automatisch naar de volgende cel.
Klopt! Het was dan ook slechts een voorbeeld dat er wel iets mogelijk is. Het zou voor de TS wel kunnen werken als hij/zij bijvoorbeeld deze toepassing alleen maar wil in een vast bereik... Maar voor die specifieke info hebben we dus echt een reactie van de TS nodig.

Groet, Leo

@ Leo,

Je hebt gelijk als de TS het wil toepassen in een bepaald bereik dan bied het mogelijkheden maar mijn opmerking was voor de TS.

Hoi Superzeeuw en Ginger,

Jullie hebben allebei gelijk. Of dit me echt tijdwinst op gaat leveren valt nog te bezien (ik moet in ieder geval nog een flink aantal dagen invoerwerk doen).
De oplossing van Ginger werkt! Ik hoef alleen maar waarden in te voeren die uit 1 karakter bestaan, en die worden nu netjes onder elkaar ieder in 1 cel geplaatst. Dit doe ik in een werkbestandje, en na verloop van tijd voeg ik de ingevoerde gegevens toe aan het originele databestand.

Heel erg bedankt, hier kan ik goed mee vooruit!

Groeten,

Bram

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan