• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch Nu() vastzetten bij invullen in bepaalde range

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThatsMeTo

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2017
Beste Forum leden en zeer gewaardeerde helpers.

Ik als groentje op VBA gebied heb een VBA code opgezocht en wil deze iets aanpassen.
De bedoeling is dat in Cel B2 de datum komt te staan van de huidige dag zodra het document wordt bewerkt. (het bij het openen van het document de datum plaatsen en niet meer wijzigen bij een tweede keer was al gelukt, maar als er dan niets aan het document wordt gewijzigd omdat alleen even gekeken wordt en op een later moment het formulier wordt ingevuld dat klopt de datum nog niet).

De bewerking zal plaats moeten vinden tussen cel B6 en F100. nu was mijn idee om een soort "Not" functie toe te passen. als een cel (niet) leeg is dan doe:......

De code die ik nu heb verzonnen is als volgt:

[XML]Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Rng("B6:F100") = Not "" Then

If Sheets("Blad1").Range("B2") = "" Then
Sheets("Blad1").Range("B2") = Date
End If
End Sub[/XML]

nu zou de code moeten werken wanneer ik een aanpassing die in het gebied (range) zoals vermeld. maar dit wil niet werken.

Wie o wie kan mij helpen met deze (voor mij) veels te moeilijke opgave.

P.S.
Ja ik weet dat het erg veel werk is om dit te automatiseren, maar ik leer wel automatisch de mooie toepassingsmogelijkheden, dus t is dubbel op!

Bijlagen

zo ?

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If [B2] = "" And Target.Row > 5 And Target.Row < 100 And Target.Column > 1 And Target.Column < 7 Then [B2] = Date
End Sub

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie,

Helaas als ik een wijziging aanbreng in een cel (1e vraag bijvoorbeeld, en een "x" zoals omschreven in de uitleg van het document) dan krijg ik geen datum in cel B2 te zien.

ik zie ook nergens in de code een verwijzing dat de datum maar één keer in het document kan worden geplaatst (bij een al ingevulde datum wordt de code niet nogmaals uitgevoerd).
Maar het eerste is een groter dingetje.

Ik snap overigens wat je code doet (op de ByVal Target As Range na dan), maar niet waarom deze niet werkt.

Ik had gelezen dat dit een macro is die eigenlijk de hele tijd actief is (moet ook wel, aangezien de macro moet kijken naar wijzigingen) klopt dit ook?.

Ik heb de code inmiddels aangepast. Heb je die al geprobeerd?

En ja, de code kijkt bij elke wijziging in het werkblad of er iets moeten gebeuren.

Het Worksheet_Change event moet je wel in het betreffende werkblad zetten en niet in een module, want ik zie nu in je bestand dat je dat eerder wel hebt gepoogd.

Laatst bewerkt:
Opgelost

Super bedankt,

De tip om het in het juiste tabblad te zetten was de reden waarom ik niets kreeg, de aangepaste code werkt perfect.
En niet omdat het moet, maar omdat het kan, heb ik nu ook een laatste wijzigingsdatum toegevoegd.

VBA=leuk :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan