• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch nummeren bij met getallen voor bstandsnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoyceO

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2014
Hallo allemaal,

Voor een werkopdracht moet ik bepaalde bestandsnamen nummeren. Het lijkt mij ideaal als ik dit automatisch (bijv. met de sleepfunctie) kan doen in Excel, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Ik heb Excel 2007.

De bestandsnamen zien er (ongeveer) zo uit:

GEO_HV_WB_02_W1.jpg
GEO_HV_TB_02_W4.jpg
GEO_OB_WB_02_W5.jpg
etc.

Ik wil dat deze als volgt genummerd worden:

001_GEO_HV_WB_02_W1.jpg
002_GEO_HV_TB_02_W4.jpg
003_GEO_OB_WB_02_W5.jpg
004_etc.

Is dit mogelijk en zo ja, hoe kan ik dit het best doen? De sleepfunctie schijnt niet te werken...
Hartelijk dank alvast!

Groet,

Joyce

Hoi,

Ik heb wat voor je! Pak het hier maar
https://www.dropbox.com/s/85hlexspog43d35/rename files BRU_Setup_WinNTx64.exe

Dit gaat echt super de superrr voor jou. Vast even delen met je: stel je krijgt plots meer of minder karakters per bestandsnaam dan sla je de "huidige instellingen" op als bijv geo.bru en stel je een nieuw project in. Krijg je dan namelijk opnieuw te maken met GEO_xx_xx_xx_xx.jpg dan hoef je niet meer opnieuw in te stellen (want dat is de eerste keer best wel ff slim doen). Ik ben hier zelf zo enthousiat over ..ik wil best de eerste instelling voor je (voor) doen. Via voorbeeld bestandje of teamviewer. succes!! Jan

By the way het bestand is gratis.

1 Waarom met een spreadsheet?
Oplossing spreadsheet: Kolom1 het nummer, kolom2 de naam, kolom3 de formule die van het nummer een string maakt en bij die string kolom2 "optelt". In kolom3 staat dan de gewenste naam.

2 Ik zou http://www.bulkrenameutility.co.uk/ gebruiken.
Met dat programma kun je klungelen zoveel als je wilt. Je ziet wat het gaat worden (wel files eerst selecteren) en pas als je op rename klikt, rechts beneden aan, wordt het definitief.

3 Een ander programma, waar ik niet zo in thuis ben, is IrfanView. Hier zijn ook batch acties mogelijk en is een programma voor afbeeldingen.

succes er mee

Hoi!

Dank voor jullie antwoorden, fijn dat jullie me willen helpen!
Ik moet mijzelf echter wat beter verklaren: het gaat hier om een tweeledige opdracht.

1. Ik moet een spreadsheet maken in Excel van afbeeldingen in een map. Al deze afbeeldingen moeten in de spreadsheet een volgnummer krijgen voor de bestandsnaam, zodat ze uiteindelijk in de juiste volgorde in een beeldbank komen. Daarom wil ik ervoor zorgen dat ik automatisch kan nummeren in Excel op de manier zoals ik die hierboven beschreef, zodat ik in één keer de nummering kan doortrekken voor de bestandsnamen.

De volgorde van de afbeeldingen komt echter niet altijd overeen met de volgorde van de afbeeldingen in de map, waardoor ik niet eerst met een generator nummers kan toevoegen aan de bestanden en daarna deze lijst in Excel kan kopiëren. Het uitvogelen van de volgorde blijft dus handwerk...

2. Nadat het Excelsheet klaar is en alle afbeeldingen juist zijn, moeten deze bestanden zelf de bijpassende naam krijgen zoals in het gemaakte Excelsheet aangegeven. Dit is voor latere zorg. ;)

Het werken met automatische generator gaat me denk ik hier niet helpen, omdat de volgorde dus niet overeen komt...

De oplossing van Kostenzer bij optie 1 klinkt goed, maar het probleem is dat dat Excel 001_, 002_ etc niet ziet als een rij. Ik ben niet goed met Excel dus waarschijnlijk doe ik enorm moeilijk over iets eenvoudigs, maar als iemand mij alsnog zou willen helpen met hoe ik ervoor kan zorgen dat Excel dit goed optelt en ik de gewenste bestandsnamen krijg, ben ik heel dankbaar :)

Hartelijke groeten op deze mooie dag,

Joyce

mijn link is het progje dat kostenzer ook aanbeveelt, nl de bulk rename utility. Je hebt met dat progje wel de mogelijkheid om te sorteren namelijk op aanmaakdatum of op wijzigingsdatum etc. Vervolgens heb je dat in windows verkenner ook dus hoef je helemaal niets met de hand te gaan zitten renamen. Je moet alleen slim instellen en dan kun je dus de volgorde in de map wel doen overeenkomen met de volgorde van de bestanden. Je mag de doelen nu verzetten...mijn reply blijft - dat prog heb je nodig. doei

Hoi Jan,

Dank je wel voor je reply, ik ga ermee aan de slag :)
Groetjes,

Joyce

In cel A1:

GEO_HV_WB_02_W1.jpg

in Cel B1
Code:
  =text(row();"000") & "_" & $A1

nu kun je kolom B vullen door door te trekken naar beneden.

Laatst bewerkt:
Hey SNB, dank je wel, dit is precies wat ik nodig heb!!!

Echter, deze code lijkt niet te werken? Ik krijg de volgende foutmelding bij het invullen van =text(row();"000") & "_" & $A1 in cel B1 (terwijl de goede info in cel A1 staat):

Fout: ongeldige naam

Zou je deze formule misschien nogmaals willen nakijken? Dit zou namelijk direct al mijn problemen oplossen!
Alvast hartelijk dank!

Laatst bewerkt door een moderator:
svp niet citeren (quoten ) !

vertaal de engelse termen naar het Nederlands.

in het NL:

Code:
 =tekst(rij();"000") & "_" & $A1

Geweldig, dank je wel! Hiermee is het helemaal gelukt!
Hartelijke groet,

Joyce

Hoi Jan,

Ik mag hier van mijn werkgever helaas op het moment nog niet mee bezig, maar dat komt ongetwijfeld goed. Zo niet, dan stel ik je hulp zeer op prijs!
Hartelijk dank allemaal!

Wat is simpeler dan:

Code:
Sub M_snb()
  sn=sheet1.cells(1).currentregion

for j=1 to ubound(sn)
    if dir("G:\OF\" & sn(j,1)) <>"" then name "G:\OF\" & sn(j,1) as "G:\OF\" & sn(j,2)
  next
End Sub

Laatst bewerkt:
volgens mij moet die -1 hier:

Code:
=tekst(rij()[COLOR="#FF0000"]-1[/COLOR];"000") & "_" & $A1

Hoi Haije,

Je hebt gelijk, ik had het nét zelf uitgevogeld maar alsnog hartelijk dank voor je reactie, fijn te weten dat je hier met zulke (soms wellicht hele basale domme) vragen terecht kan. :)

Groet Joyce

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan