• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch nummeren opnieuw laten beginnen bij nieuwe subgroep

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vonk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vonk

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2015
Hallo,

Ik heb een vrij grote lijst artikelen, welke allemaal genummerd zijn.
Deze nummer zijn niet uniek (komen dus vaker voor in de lijst en vormen dus groepen).
nu wil ik de nummers uniek maken door in de cel hierachter een rij met oplopende nummers te zetten en de twee kolommen later samen te voegen. Deze kolom wil ik met automatisch nummeren vullen.
Echter, wanneer er een nieuwe groep begint wil ik in de cel daarachter weer opnieuw met de reeks beginnen. Is dit te automatiseren?

Een voorbeeldbestand zou zeer helpen in deze.
Want als ik het zo lees.
Heb je 1 kolom met artikelnummers. Hier wil je een unieke nummering aanhangen. Deze nummering moet die nog ergens aan voldoen? (bijvoorbeeld opbouw van 0001)
Bij 20x hetzelfde artikelnummer moet je dan krijgen?:
1e hit: Kolom 2 gevuld met nummer verder geen andere kolommen gevuld
2e hit: Kolom 3 gevuld met nummer 2e kolom leeg
20e hit Kolom 21 gevuld met nummer, alle andere kolommen leeg?

Klopt dit? (ik vind het als artikelnummers vaak voorkomen dan zeer snel onoverzichtelijk worden)

Zal proberen het anders te formuleren (zit er zo diep in, dat het moeilijk is dit makkelijk/overzichtelijk uit te leggen... :o )

Artikelnummer zal bestaan uit een productgroep (twee letters) een subgroep (3 getallen) en een volgnummer (4 getallen, beginnend bij 0000).
Alle artikelen hebben nu de eerste twee delen van de opbouw staan (in twee kolommen). Bij sorteren op eerst de groep en dan de subgroep, staat alles netjes onder elkaar.
Nu wil ik de volgnummers automatisch laten vullen, maar bij een 'nieuwe' subgroep moet het volgnummer weer bij 0000 beginnen.
Is dit te doen?

Ik denk dat een voorbeeld met daarin uitgelegd wat de bedoeling is, 3x duidelijker is.
Zet in het voorbeeld zoals je zou willen hebben.

Hallo,

Hierbij een deel van de sheet.
Gaat om kolom K en L en het vullen van kolom M.

Bij veranderen van het nummer in kolom L, wil ik dat het automatisch nummeren in M weer bij 0000 start.

is dit mogelijk?

Bekijk bijlage Help mij sheet.xlsx

WOUW!!!! Ja.
Alleen.... beginnend met 0000, daarna 0001 enz....
Daar nog een tip over?

Dan mag je de formule wijzigen in

PHP:
=TEKST(ALS(K1&L1=K2&L2;M1+1;0);"0000")

Fantastisch.
Scheelt me heel veel werk en frustratie!

Zat de verkeerde kant uit te denken met sub-groepen en dergelijke.

Heel erg bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan