• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch nummeren van posten

Status
Niet open voor verdere reacties.

mvanbe

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2018
Goedenavond experts

Ik probeer een bestaand stukje code uit te breiden maar zonder succes. Deze macro nummert automatisch een verzameling of cluster van regels. Nu wil ik deze uitbreiden met een aantal symbolen die als uitzonderingsteken gebruikt kan worden.

Het voorbeeld bestand laat het volgens mij wel duidelijk zien. Voor de geintresseerden alvast de code. Deze wordt toegepast op bestanden van honderden regels dus automatisering zou erg fijn zijn.

Zelf heb ik geprobeerd er een voorwaarde (condition) aan toe te voegen maar zonder resultaat.

Code:
Sub setPostNr()

curPostNr = 1
    colPostNo = "A"
    colObjNo = "B"
    colAantal = "C"
    colAantalSub = "D"
    colOmschr = "E"

trefwoordTotaal = Range("setting_trefwoord_totaal")
    With wsRapportMW
        FinalRow = .Cells(.Rows.Count, colOmschr).End(xlUp).Row
        For i = 1 To FinalRow
            curVal = .Cells(i, colAantal)
            If Left(.Cells(i, colOmschr), Len(trefwoordTotaal)) = trefwoordTotaal Then
                curPostNr = 1
            End If
            condition1 = curVal = "-"
            condition2 = False
            condition3 = False
            cel_is_getal = IsNumeric(.Cells(i, colAantalSub))
            cel_is_gevuld = Len(.Cells(i, colAantalSub)) > 0
            cel_links_is_gevuld = Len(.Cells(i, colAantal)) > 0

If i > 1 Then
                cel_boven_is_gevuld = Len(.Cells(i - 1, colAantalSub)) > 0
                cel_linksboven_is_gevuld = Len(.Cells(i - 1, colAantal)) > 0
                condition2 = (cel_is_getal And (cel_is_gevuld Or cel_links_is_gevuld) And cel_boven_is_gevuld = False And cel_linksboven_is_gevuld = False)

End If
            If condition1 Or condition2 Or condition3 Then
                .Cells(i, colPostNo) = curPostNr
                curPostNr = curPostNr + 1
            End If
        Next
    End With

' If ws.Cells(i, kolomIn) = 0 And ws.Cells(i, colOmschrijving) <> "-0-" And Right(ws.Cells(i, colOmschrijving), 1) <> ":" And Right(ws.Cells(i, colOmschrijving), 1) <> ";" Then
End Sub

Bijlagen

Het aanpassen zal niet zo moeilijk zijn maar wat wil je er verder mee? Je kan niet filteren, je kan niet sorteren eigenlijk kan je er niets mee in deze opzet. Is Word niet beter ingericht om met hoofdstukken en paragrafen te werken?

ik word hier niet vrolijk van.
Dan denk ik dat ik deze morgen op identiek dezelfde vraag geantwoord had, met de opmerking dat de vraagstelling licht afweek van wat in het werkblad stond, maar dan is de oorspronkelijke vraag spoorloos verdwenen !

Bijlagen

Het nummeren van groepjes regels is onderdeel van een groter geheel. Dit tabblad is de output van een rekenmodel. De groepjes regels ofwel 'posten' moeten genummerd worden zodat deze voor de lezer makkelijk te identificeren is.

Ik wil Cow18 bedanken voor de goede poging maar het is het nog niet helemaal. Ik denk dat ik onduidelijk ben geweest. In bijgevoegd bestand iets beter toegelicht... Ik ga zelf proberen de puzzelstukjes om te draaien.

Bijlagen

't is een stuk vereenvoudigd, het had haast met formules gekund, maar ik denk dat het straks weer uitgebreid wordt.

Bijlagen

Dit doet wat het zou moeten doen! Ik ga hiermee verder.

Bedankt!:thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan