• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch nummeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolyjump

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2001
Wie kan mij eens helpen.

Ik zou graag hebben dat excel automatisch een uniek nummer geeft (in kolom A) aan een artikel dat ik plaats in Kolom B

Dus als ik in cel b1 bananen typ, dat er in cel a1 automatisch 0001 komt staan.
Als ik nu in b2 citroenen typ, dat er automatisch in A1: 0002 komt te staan.

Beste Jolyjump,

Met VBA kun je iets heel moois maken, maar onderstaande is eenvoudig en werkt ook.
Zet in kolom a van cel A1 tot rij weetikveel de volgende formule:
=ALS(B1<>"";RIJ();"")
Selecteer vervolgens de cellen waarin je deze formule hebt staan, ga naar celeigenschappen, klik op Aangepast en geef het de opmaak 0000 (vier nullen)mee. Op deze manier staat er niets als kolom B leeg is, en anders staat er een getal met eventueel voorloopnullen.

Succes,

Richard

thx.

Ik heb nog wel een vraagje/probleem.
Ik heb zelf een ander blad in excel, die dit automatisch doet, zonder dat ik weet hoe.

voorbeeld:
in cel A1208 staat '274'
in cel B1208 staat 'ART 274' ( formule is ="ART "&A1208)

Als ik nu in cel A1209 275 typ, komt er in B1209 ART 275 staan. Maar wat ik nu niet snap is, dat zolang er niks in A1209 staat, er ook geen formule staat in cel B1209.
Maar eenmaal ik iets in A1209 ENTER, dan staat in B1209 plots de formule ="ART "&A1209
Als ik nu lijnen daarboven verwijder werkt het ineens niet meer, en als ik undo doe zodat die lijnen terugkomen, werkt het toch niet meer.
Enkel niet opslaan en terug laden zorgt ervoor dat dit automatisch blijft gebeuren.

Laatst bewerkt:
Excel is op dat gebied zelfdenkend.
Als je een paar maal het zelfde heb gedaan dan doet hij de volgende regel zelf.
Vandaar je ineens een formule heb staan die er eerst niet stond.

Mvg. Hoornvan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan