automatisch ophogen waarde in een rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

tbiekens

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2002
Ik ben op zoek naar een expressie die het mogelijk maakt om een rapport een waarde steeds met één op te hogen zodra het rapport is geprint.
Het gaat om een zelf gemaakt kasboek met ontvangst en uitgavenbewijzen die van een uniek nummer moeten worden voorzien zodra deze worden geprint, dus niet afhankelijk van een record maar van de printopdracht.

Bij voorbaat dank voor alle moeite

Groet

Theo

Dan zul je een functie moeten hebben die een nummer genereert, en vermoedelijk ook maar één keer mag worden uitgevoerd, want ik neem niet aan dat je bij elke printopdracht van dezelfde record een nieuw nummer wilt aanmaken. Die nummerfunctie kun je dan aan de Print opdracht van het rapport hangen.

Ik zal mijn probleem wat verder toelichten:Ik ben bezig met het maken van een kasboek. Bij iedere ontvangst die wordt geboekt moet een ontvangstbewijs worden geprint die uniek is en doorlopend is zonder haperingen. Het komt voor dat door foutieve invoer de eerste invoerregel moet worden teruggeboekt en vervolgens de goede regel weer worden opgeboekt maar het nummer op het ontvangstbewijs mag niet worden beïnvloed door het feit dat er meerdere invoerregels nodig zijn geweest. Ik zat dus te deken aan een functie in het rapport "Ontvangstbewijs" dat bij het printen automatisch wordt opgehoogd voor een volgende ontvangstverwerking.
In het voorbeeld van onjuiste invoer volgt er een correctieinvoerregel en uiteindelijk de juist invoer maw 3 invoerregels. ik wil voorkomen dat ik 3 ontvangstbewijzen heb waarvan ik er 2 moet weggooien. Qua nummering ontbreken er dan 2 in de administratie en dat gaat de acountant nooit goed vinden. Hopelijk weet iemand iets heel moois te bedenken.

Groet

Theo

je zou dan zoiets krijgen als
Code:
procedure BijPrinten
...
 if NogNietGeprint then
  GenereerNummerVanBetalingsBewijs
  PrintRappport
 else
  PrintRapport
 end if

Ik had ook ongeveer zo'n probleem, maar dan met het aanmaken van factuurnummers ;)

Helemaal snappen doe ik het nog niet, en het lijkt mij stug dat je het probleem kunt oplossen vanuit de printopdracht. Want weet je 100% zeker dat een foutieve invoer nooit geprint wordt?
Bij iedere ontvangst die wordt geboekt moet een ontvangstbewijs worden geprint die uniek is en doorlopend is zonder haperingen. Het komt voor dat door foutieve invoer de eerste invoerregel moet worden teruggeboekt en vervolgens de goede regel weer worden opgeboekt
Je ontvangt dus iets, boekt dat in en drukt dat gelijk af. Vervolgens blijkt er een fout in te zitten, en maak je een terugboekrecord. Wordt uiteraard niet afgedrukt. Nu ga je de record opnieuw invoeren, en moet er weer worden afgedrukt. Je krijgt dus zowiezo twee afdrukken, waarvan er één goed is voor het grijze archief.
De enige werkwijze die hier geen last van heeft als je 1) invoert met fout 2) dat gelijk ziet, niet corrigeert en gewoon doorgaat, maar wel denkt: hé ik maak een fout, zal 'm maar niet afdrukken 3) gelijk een terugboekrecord maakt en 4) alles opnieuw invoert en alsnog afdrukt. Lijkt mij dat je, als je met de invoer bezig bent, en een fout constateert, dat gelijk corrigeert voordat je een record opslaat. Is een stuk minder werk.
Dus is de situatie met twee afdrukken de meest waarschijnlijke. En zit je dus met twee afdrukken die in ieder geval hetzelfde nummer moeten hebben, want de eerste gaat weg.
Ik zou in ieder geval een nummer genereren dat je dus opslaat in het record, waarvan je dan al dan niet 3 of meer deelrecords hebt. Met hetzelfde printnummer uiteraard.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan