• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch opslaan in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfa911

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2013
Ik heb een oplossing gekregen om een bestand automatisch op te slaan. Dit is een bestand wat de hele dag open staat en bijgewerkt wordt.
Dit bestand wordt ook op andere computers geopend en gegevens ingezien. Als je dit bestand op een andere computer opent, dan krijg je de melding dat hij het bestand niet op kan slaan. Is het mogelijk dat alleen degene die het bestand als eerste opent het bestand automatisch opslaat en dat diegene die het bestand als tweede inziet niet de melding krijgt dat hij het bestand niet op kan slaan.

Ook als het bestand als "alleen lezen" is aangevinkt geeft hij begrijpelijk een melding dat hij niet op mag slaan. Is dit op te lossen?
Ik heb een bestandje toegevoegd.Bekijk bijlage test.xlsm

Bedankt voor het meedenken. Alleen heeft het bestand wat ik gebruik wel macro`s en het bestand wordt alleen bewerkt door de computer die hem als eerste heeft geopend. Wordt dus door andere computers in een netwerk alleen in gezien en niet bewerkt.

Alvast bedankt

Ik weet niet of het wel of niet kan maar wat is het probleem van die melding?

Stel je krijgt die melding niet en je opent hem als 2e.
Je gaat dan van alles in het bestand doen en je bent er bv 15 min mee bezig en als je het wilt opslaan kom je er achter dat het niet mag.
Dan zou ik flink balen.

Hallo, bedankt voor het meedenken.
Het is de bedoeling dat op andere computers dit bestand alleen ingezien kan worden, dus geen veranderingen aanbrengen.

Gr. tim

Laatst bewerkt:
Code:
If Not ActiveWorkbook.ReadOnly Then
      ActiveWorkbook.Save
End If
ActiveWorkbook.Close False

Het bestand wordt alleen opgeslagen als het geen ReadOnly is.
Als het bestand ReadOnly is wordt het afgesloten zonder op te slaan.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo, bedankt voor uw reactie, als degene die het bestand voor het eerst opent wordt het bestand ook niet automatisch opgeslagen omdat het bestand niet Read Only is. Hij mag dus niet opslaan als het bestand al in gebruik is, wel als de eerste gebruiker het bestand heeft geopend

Alvast bedankt

Het is mij niet helemaal duidelijk wat nu precies de bedoeling is.

In het begin schreef je:
Is het mogelijk dat alleen degene die het bestand als eerste opent het bestand automatisch opslaat en dat diegene die het bestand als tweede inziet niet de melding krijgt dat hij het bestand niet op kan slaan.​

Later schreeft je:
als degene die het bestand voor het eerst opent wordt het bestand ook niet automatisch opgeslagen omdat het bestand niet Read Only is. Hij mag dus niet opslaan als het bestand al in gebruik is, wel als de eerste gebruiker het bestand heeft geopend​

Dat lijkt mij een beetje in tegenspraak.

Zoals ik het zie:
Nummer 1 opent het bestand. Nummers 2, 3, 4, etc openen naderhand het bestand en zien dat het bestand alleen-lezen is. Zij mogen het bestand bekijken maar niet opslaan onder dezelfde naam. Dat mag alleen nummer 1 omdat hij/zij het bestand als eerste heeft geopend.
Of zit ik er naast?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo, bedankt voor uw moeite, ik probeer het nog een keer opnieuw uit te leggen, is inderdaad tegenstrijdig. excuus
Nummer 1 opent het bestand, dit bestand wordt de hele week gebruikt. Via VBA wordt het bestand automatisch iedere 5 minuten opgeslagen. Nummer 2, 3 en 4 enz wil vorderingen volgen uit dit bestand. Als je het bestand dan opent krijg je gelijk de melding dat het bestand al in gebruik is. Doordat het bestand automatisch om de vijf minuten wordt opgeslagen heb je altijd een redelijk recente update. Als een nummer 2,3 of 4 het bestand opent, wil dit bestand ook dezelfde handelingen uitvoeren, dus ook automatisch om de vijf minuten opslaan. Hij geeft dan direct een foutmelding: "kan de file niet opslaan". Als nummer 2,3 of 4 het bestand opent moet VBA dus niet automatisch gaan opslaan, maar alleen lezen.

Alvast bedankt

Dan moet je de code die ik in #8 heb weergegeven bij automatisch opslaan plaatsen.

Code:
' je code voor opslaan. Bijvoorbeeld:
      ActiveWorkbook.Save
End If
Bij het afsluiten van het bestand geef je dan aan:
Code:
      ActiveWorkbook.Save
End If
ActiveWorkbook.Close False

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Er zijn deelbare bestanden (niet van office, maar google) welke op meerdere plekken geopend en bewerkt kunnen worden. Deze worden constant opgeslagen.

Hallo Roncancio, wil je me helpen om deze code te verwerken in het excel bestandje die ik in het begin heb toegevoegd.
Alvast bedankt

Hoe zet ik deze code in eerder bijgevoegd excel bestand?

alvast bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan