automatisch rubriceren van mutaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

rwin50

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2002
hallo,

hierbij situatie schets:
tabel met mutaties met veld omschrijving
tabel met rubrieken met rubriekID en 2 velden met zoekcriteria (zoek1(tekst) & zoek2(tekst))

doel:
automatisch een rubriekID koppelen aan tabel mutaties door af te testen of een gedeelte van zoek1 en of zoek2 voorkomt in veld mutaties.omschrijving.

kan iemand me op weghelpen? welke functie kan ik het best gebruiken? Mocht meer info benodigd zijn hoor ik dat graag.

verneem graag.
gr,
Erwin

Als je gaat zoeken in een tabel, dan doe je dat op basis van tekst. De tekst waarop gezocht moet worden komt blijkbaar uit de tebel Rubrieken, als ik je vraag goed lees. Wat ik niet snap, is hoe je dat wilt gaan doen. Als je wilt zoeken, kun je bijvoorbeeld een parameter maken in een query. Die zet je als criterium op het veld Omschrijving. Bij het uitvoeren van de query wordt dan om een parameter gevraagd, waarna je de zoektekst invult en je het resultaat ziet. Bij zo'n parameter geef je zelf het aantal letters in, en daarmee bepaal je de zuiverheid van de uitkomst. Als je een tabel gaat maken met (neem ik aan) steeds twee zoekwoorden, dan wordt het een heel ander verhaal. Je kunt namelijk niet flexibel een selectie uit die zoektekst filteren. Je gebruikt dus het hele woord. Of je maakt een vaste selectie, door het aantal tekens vast te leggen. Maar dat is niet wat je wilt, denk ik.
Bovendien zie ik het nut niet van twee velden, omdat je alleen maar op die combinatie van woorden kan zoeken.

Wat ik mij nog kan voorstellen is dat je op je zoekformulier een tekstvak of keuzelijst maakt, en een keuzelijst met invoervak. De laatste baseer je op de tabel Rubrieken (die dan nog maar één veld Zoektekst bevat) en die gebruik je om een zoekwoord te zoeken. Na selectie van een woord plaats je dat woord in het extra tekstvak, of in de keuzelijst (wat je mooi vindt). Je gaat hiermee door tot je alle woorden hebt geselecteerd waarop je wilt kunnen zoeken. Is de lijst compleet, dan maak je van de geselecteerde woorden één zoekstring: [Woord1] OR [Woord2] OR [Woord3], of [Woord1] AND [Woord2] AND [Woord3] bijvoorbeeld. Desnoods nog met een extra optie om de gekozen woorden in te korten. Is ook nog mogelijk.
Uiteindelijk moet de complete criteriumstring in de query worden gezet, en kun je de query uitvoeren. Zoiets dus ;)

bedankt voor je reactie.

het is om bank mutaties in te lezen en te rubriceren. deze rubrieken bevatten een ID, een omschrijving, en 2 zoekvelden (2 maar mogelijk uit te breiden). waarbij uiteindelijk de ID aan de mutatie toevoeg -> waardoor ik overzichten kan maken.

inhoud van omschrijving in mutatie is geen vaste indeling en mijn bedoeling om deze kolom te scannen met de zoekvelden (bijvoorbeeld reknr. of naam)
voorbeeld inhoud kolom omschrijving:

60.91.69.999 LEVERANCIER A 04900100013010110

zit te worstelen met een functie die niet de hele omschrijving controleert maar een gedeelte ervan(bijvoorbeeld reknr. of naam). was al aan het stoeien met een SQL instructie met In, maar lukte niet.

Hopelijk hiermee een beter beeld van mijn uitdaging

Maak eens een voorbeeldje, met wat testgegevens. Wat jij wilt is zo specifiek dat het weinig zin heeft als ik een voorbeeldje maak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan