• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch selecteren uitslag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElemenT

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2002
Beste mensen,

ik heb een ebstand waarim punten worden verdeeld.
Nu heb ik een lijst gemaakt waarin alle scores berekend worden.

Naam A B C Totaal
Jan 2 3 2 7
Piet 5 0 0 5
Kees 10 2 8 20
Klaas 6 1 1 8
Henk 1 2 16 19

Daarnaast wil ik een kolom hebben waarin Kees automatsich bovenaan wordt gezet,gevolgd door, henk, klaas jan en op de laatste plaats piet.

Deze lijst moet dynamisch zijn en dus automatisch aangepast worden als plotst blijt dat onze piet op onderdeel B toch goed had gescoord.

Ik weet dat het mogelijk is, maar heb geen idee hoe het werkt.

Alvast bedankt.

Hoi Element,

Er zijn een paar mogelijkheden, het kan in Excel met formules in een aparte stand.

Allereerst zul je voor moeten zorgen dat gelijke scores niet voor komen. Excel is nu eenmaal erg slecht in het onderscheiden van gelijke getallen. In de kolom Totaal zet je =som(B2: D2)+(100-rij())/1000)

De scores die je nu krijgt zijn bijvoorbeeld 20,096 voor Kees. Als er iemand anders ook 20 punten heeft (die staat op rij 20) dan heeft deze de score 20,080. Hoewel in punten gelijk zit er toch een klein verschil tussen beiden.

Met Grootste($D$2:$D$20;1) haal je de grootste waarde uit je kolom D. Zet je de formule in kolom K dan wordt de formule:
K2:=Grootste($D$2:$D$20;RIJ()-1)
Nu moet je de naam er nog bij zoeken:
J2: =index($A$2:$A$20;vergelijken(K2;$D$2:$D$20;0))

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan