• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch som berekenen in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

novec

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2009
Ik ben bezig met een scoringsprogrammatje voor een sportvereniging.
Lukt allemaal prima maar ik kan bij 1 kolom berekening wel wat advies gebruiken.

Ik heb een basis tabel waar ik alle scores onder elkaar verzamel.
Ik kan in de overzichtstabel alle scores per deelnemer optellen met een somproduct functie.

Lastiger wordt het dat elke deelnemer een aantal hoogste scores mogen aftrekken.
Het aantal af te trekken scores is niet bij iedereen gelijk. Daarom heb ik een kolom voor elke deelnemer waarin het door hem af te trekken aantal scores staat.

Vraag hoe krijg ik kolom M (Som af te trekken scores) gevuld.
Volgens mij ook met somproduct. Maar ik blijf maar stoeien.

Dank

Steven

Bijlagen

Bedankt voor je snelle reactie.
Werkt prima zo met die verborgen kolommen.
Maar moet volgens mij ook zonder hulp kolommen kunnen.

Dank je wel

Steven

Code:
=ALS.FOUT(ALS([@[aftrek aantal]]>1;GROOTSTE((Tabel1[Naam]=[@rank])*(Tabel1[[punten ]]);[@[aftrek aantal]])+GROOTSTE((Tabel1[Naam]=[@rank])*(Tabel1[[punten ]]);1);GROOTSTE((Tabel1[Naam]=[@rank])*(Tabel1[[punten ]]);[@[aftrek aantal]]));0)
En afsluiten met Ctrl+Shift+Enter

De formule van O5 is in het voorbeeld van Cobbe een M5 + N5 formule. Door de formules in deze cellen te kopiëren en te plakken kan je de kolommen weg laten.

In cel O5
Code:
=ALS($L6>0;GROOTSTE(ALS($C$5:$C$28=$J6;$E$5:$E$28);1);0)+ALS($L6>1;GROOTSTE(ALS($C$5:$C$28=$J6;$E$5:$E$28);2);0)
En dan afsluiten met ctrl shift enter

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad de functies in voorbeeld van Cobbe samengevoegd.
Ook het andere voorbeeld doet het in deze sheet goed.
Toch nog een probleempje. Met het stijgen van het aantal wedstrijden kan het aantal aftrek scores oplopen tot soms wel 10 scores.

In deze voorbeelden zetten we zaken achter elkaar maar kan ik de waarde 1 t/m 10 niet in de formule krijgen, waarbij die waarde uit kolom wordt opgehaald.

Steven

matrixformule:
Code:
=ALS(L5>0;SOM(GROOTSTE(ALS(C$5:C$28=J5;E$5:E$28);RIJ(INDIRECT("1:"&L5))));0)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan