• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch sorteren Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

TKroon

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 sep 2012
Beste helper,

In bijgevoegd voorbeeld staat uitgelegd wat ik wil bereiken. Ik heb verschillende inputbladen (Input 1 en Input 2), een outputblad (Output) waarin gesorteerd moet komen wat ik in het tabblad Sorteren op Achtergrond heb gesorteerd.
Graag zou ik, als ik in een van de twee inputbladen iets invoer, dat dit automatisch gesorteerd wordt in het sorteerblad. De Output moet dus zo zijn, dat alleen de ingevoerde cellen bovenaan weergegeven moeten worden. (hier staan de lege cellen als nullen, maar het gaat even om het voorbeeld). Ik heb verschillende macro's geprobeerd die ik op dit forum gevonden heb, maar ik krijg het niet voor elkaar. De cellen moeten gesorteerd worden op datum, van laag naar hoog (oudste bovenaan dus). Kan iemand mij helpen? Bij voorbaat dank.

Bijlagen

Het komt in de buurt inderdaad. Echter sorteert hij het niet direct als ik iets nieuws invoer op de inputpagina's. Hoe zou de code er dan uit zien? Ik ben wel bekend met de meeste formule's van de cellen, maar niet met VBA helaas. Bij voorbaat dank!

Laatst bewerkt door een moderator:
Is het zo beter?

Beste Cobbe,

Dit is bijna perfect! Laatste "probleempje" is dat de "sorteren op achtergrond" tab straks verborgen wordt, is het ook mogelijk dat deze vernieuwd wordt zonder dat ik ernaar kijk? De nieuwe data komt immers van de Input-pagina's.

Mocht dit niet mogelijk zijn moet ik even puzzelen dat hij ze direct op de Output-pagina weer geeft. Hier heb ik nu bewust zo voor gekozen, dat ik dan makkelijker aanpassingen aan dat tabblad qua vormgeving etc door kan voeren. Dankjewel voor je hulp!

Ja stom eigenlijk ik zat een beetje mis.

Maar nu zou het moeten loslopen.

Bijlagen

Beste Cobbe,

Dit werkt inderdaad prima! Ik zie dat je de macro in de input-tabbladen hebt gezet, hoe werkt dit dan precies? In mijn echte werkblad heb ik namelijk 31 tabbladen (elke dag van de maand een), waarvan ik van elke pagina A18:A25 op de "Sorteren op achtergrond" zet. Achter al deze inputs zet ik de datum die in het tabblad staat (B16).

De sorteerpagina zou dan deze 8 rijen van 31 pagina's, 248 rijen, moeten sorteren op de datum. Bij voorbaat dank!

Dan kan de code beter in ThisWorkbook staan.
Heb ik gedaan in het bestand. Nu kan je zoveel werkbladen toevoegen als je wil.

Wat het sorteren betreft moet je in deze regel van de code de bereiken aanpassen:

Code:
.Range("[COLOR="#FF0000"]A2:B[/COLOR]" & .Range("B" & .Rows.Count).End(xlUp).Row).Sort Key1:=.Range("[COLOR="#FF0000"]B2[/COLOR]")
.

A2:B & zijn de 2 kolommen waarin de gegevens staan in elk werkblad

B2 is de kolom waarop gesorteerd wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan