• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch sorteren in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dixie Jager

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2009
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb in excel een werkblad gemaakt waar regelmatig verandering in doorgevoerd moeten worden. Handmatig sorteren is geen probleem. Ook een macro aanhangen en half-automatisch sorteren lukt. Ik wil graag automatisch sorteren. Wanneer ik iets heb in gevuld, dat na een druk op de knop de regel automatisch op de goede plaats komt te staan. Het werkblad telt in totaal 14 kolommen A t/m N. Kolom N is het resultaat van de formule =som(F3;I3;L3)-M3 (dit voor cel N3) (M3 is het resultaat van de formule =min(F3;I3;L3) waarbij F3, I3, L3 ingevoerde waarden zijn en in M3 de laagste waarde komt.)
Ik wil dus heel graag het werkblad sorteren op kolom N.
Waarbij de rest van de regel ook meegenomen moet worden. Het werkveld loopt van cel A3 tot en met N249. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Ps. het moet een aflopende tabel zijn van hoog naar laag. De ingevoerde waarden zijn getallen.

met vriendelijke groet

Dixie Jager

Beste Dixie Jager ;)

Hallo,

Ook een macro aanhangen en half-automatisch sorteren lukt. Ik wil graag automatisch sorteren. Wanneer ik iets heb in gevuld, dat na een druk op de knop de regel automatisch op de goede plaats komt te staan.

met vriendelijke groet

Dixie Jager

Welkom op dit forum Dixie.

Je kan zelf een macro maken :confused:
Waarom plaats je deze dan niet aan een knop

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Speciaal voor jouw gemaakt , bekijk wat deze doet en pas aan volgens jouw range

Bijlagen

Hallo Dixie,

Ja zoals Danny al zegt maak een commandbutton op je scherm en hang daar onder VBA je code aan:
Code:
    Range("A3:N249").Select
    Selection.Sort Key1:=Range("N3"), Order1:=xlDescending, Header:=xlGuess, _
        OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _
        DataOption1:=xlSortNormal
    Range("A1").Select

De Range("A1").Select daar komt hij als laatste in stil te staan.

Hoop dat je verder kan!
Post eventueel een bestandje waar we het in kunnen plaatsen ;-)

Hallo Dixie,

Ja zoals Danny al zegt maak een commandbutton op je scherm en hang daar onder VBA je code aan:
Code:
    Range("A1").Select

Hoop dat je verder kan!

Kan ook korter
Code:
[A3:N249].Sort [N3] , xlDescending 
[A1].select

Laatst bewerkt:
Hallo Dixie,

Code:
    Range("A1").Select

Hoop dat je verder kan!

Bedankt voor je reactie. Ben er nog niet helemaal uit. Je zei dat ik het bestandje mee kon zenden. Dan kun je het erin plaatsen. Zou je dat kunnen doen?

Alvast bedankt.

Kun je het bestand dan naar mij mailen? dixie.jager@kpnplanet.nl

Bijlagen

Kan de macro's niet gebruiken heeft te maken met het beveiligingscertificaat

Dixie

Over welk beveiligingscertificaat spreken we ? is er een tabblad beveiliging aanwezig ? dan moet er een stukje code bij in de zin van ActiveSheet . unprotect " password "

Over welk beveiligingscertificaat spreken we ? is er een tabblad beveiliging aanwezig ? dan moet er een stukje code bij in de zin van ActiveSheet . unprotect " password "

Probleem is opgelost. Kan het bestandje wat je hebt gemaakt nu openen.
Met druk op de knop bedoel ik eigenlijk "na de invoer op de enter toets om naar een nieuw veld te gaan dat de kolom automatisch sorteert. Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn eerste vraagstelling. Sorry hiervoor.

Dixie

Probleem is opgelost. Kan het bestandje wat je hebt gemaakt nu openen.
Met druk op de knop bedoel ik eigenlijk "na de invoer op de enter toets om naar een nieuw veld te gaan dat de kolom automatisch sorteert. Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn eerste vraagstelling. Sorry hiervoor.

Dixie

Ik heb er in de eerste topic overgelezen , nu blijft het blad onbeveiligd of bij het drukken op de knop schakeld de bladbeveiliging wel in . We zouden ook voor een intersect op kolom N kunnen gaan , nu treed de macro per cell change in werking en met een intersect op kolom N zal dat enkel nadat er een waard ein N is ingevoerd gebeuren , ik bekijk het morgen > moet nog weg

Bijlagen

Ik heb er in de eerste topic overgelezen , nu blijft het blad onbeveiligd of bij het drukken op de knop schakeld de bladbeveiliging wel in . We zouden ook voor een intersect op kolom N kunnen gaan , nu treed de macro per cell change in werking en met een intersect op kolom N zal dat enkel nadat er een waard ein N is ingevoerd gebeuren , ik bekijk het morgen > moet nog weg

Alvast bedankt.

Dixie

Je kunt ook overwegen om een invoertabel en een gesorteerde tabel te gebruiken.
Dit zou kunnen zonder VBA.

Deze zou het moeten doen de macro zal enkel werken op kolom D , G en J , het tabblad blijft beveiligd .
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range)
    If Target.Column = 4 Or 7 Or 10 Then
    ActiveSheet.Unprotect
        [A3:N249].Sort [N3], xlDescending
    End If
    ActiveSheet.Protect
End Sub

Bijlagen

automatisch sorteren

Hallo Willem,

Alleen met gelijke standen gaat het niet goed. Zie B6 en B7. Daarom maar het trucje met het rijnummer.

Groet

Dirk

Bijlagen

Hallo Willem,

Alleen met gelijke standen gaat het niet goed. Zie B6 en B7. Daarom maar het trucje met het rijnummer.

Groet

Dirk

Ik wil iedereen heel erg bedanken. Het probleem is opgelost. Ik kan hier nu mee verder.

Dixie Jager

Hallo allemaal,

weet iemand hoe ik datum en tijd uit elkaar in een cell?
voorbeeld: in excel cell heb ik 10/09/2009 11:10:45 PM in cell A2
de record die ik heb is meer dan 1200 rijen, zo het is onmogelijk om handmatig uit elkaar te halen.

wat ik wil is bijvoorbeeld: A2 de datums en B2 de tijden.
weet iemand mischien een hoe ik dat in een formule makelijk uit elkaar kan halen.

Alvast bedankt.

xaaj
Ga je nu alle vragen van anderen besmetten met jouw vraag...:(

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan