• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch sorteren in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

SanneM

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2010
Hoi,
Ik heb een To do lijst gemaakt in Excel.
Nu zou ik het liefst willen dat deze na iedere toevoeging alles sorteert (Als je het document weer opent, dat alles gesorteerd is).

Heb er een status aan gehangen Open, In behandeling en Afgehandeld.
Nu wil ik graag dat de kolom 'Status' gesorteerd wordt, Afgehandeld onderaan komt te staan (of het liefst verplaatst wordt naar tabblad 2) en dan Open en In behandeling bovenaan de lijst.

Is dat mogelijk? Alvast bedankt voor het meedenken!

Zie bijlage: Bekijk bijlage Voorbeeld_excel_automatisch_sorteren(1).xlsx

Laatst bewerkt:
Je kunt niet altijd alles hebben,:) maar ik heb toch een begin voor u gemaakt.

Cobbe

Bijlagen

Hoi,
Thnx voor je snelle reactie en je hulp. Ik heb je bijlage geopend, maar m'n pc heeft de Macro's uitgeschakeld. Als ik ze dan inschakel (via Opties -> Deze inhoud inschakelen) gebeurt er niets?

Nu ben ik best een leek op excel gebied (basiskennis), wat heb je gedaan? En waar vind ik dat?

Heb wel eens VBA codes toegepast, nadat ik me daarin verdiept had ging het (maar dat was vorig jaar, nogal weggezakt). Is dat niet mogelijk bij deze excellijst?

Je macro's moeten wel ingeschakeld zijn bij het openen van het bestand.
Er zit een Before_Open event in, dit zorgt ervoor dat de tabel gesorteerd wordt bij openen van het bestand, zoals gevraagd.
Na die eerste sortering gebeurt er natuurlijk niets meer tot het bestand wordt opgeslagen en weer wordt geopend.

Succes, Cobbe

Bedankt voor je antwoord. Ga ik even kijken hoe ik dat gefixt krijg. Ik zeg steeds dat hij de inhoud moet inschakelen, maar de volgende keer als ik de excellijst (vanaf m'n bureaublad) open zijn ze weer uitgeschakeld. Komt goed :) Heel erg bedankt alvast! Fijn weekend verder :)

Sorry, daar ben ik weer..
Heb het bestand geopend op mijn werk, maar ook daar lukt het niet. Zie ook nergens een formule/macro staan. Zou je me simpel uit kunnen leggen wat je hebt gedaan zodat ik het zelf kan proberen? Alvast ontzettend bedankt.

Ik heb een code geschreven die werkt bij het openen van het bestand en ook maar alleen dan!

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Sheets("Blad1").Range("A4:F20").Select
    Selection.Sort Key1:=Range("D4"), Order1:=xlAscending, Header:=xlGuess, _
        OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom
End Sub

Ik heb een hulpkolom ingelast waarin ik een cijfermatige codering heb gezet zadat je kunt sorteren. Kijk maar naar de formules in kolom D

Maar als je niet gelooft in de werking kun je deze code ook achter een knop hangen:

Code:
Sub sorteren()
     Sheets("Blad1").Range("A4:F20").Select
           Selection.Sort Key1:=Range("D4"), Order1:=xlAscending, Header:=xlGuess, _
                OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom
End sub

Je tekent een button en plakt daar deze code achter.

Succes, Cobbe

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan