• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch sorteren op minst voorkomend cijfer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zerty

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2015
Ik ben op zoek naar een formule om uit een reeks cijfers (0-9) naar het cijfer dat het minst aantal keren er in voorkomt.
Ik zoek naar een oplossing zonder VBA.

Heb al heel wat geprobeerd maar zonder resultaat.
Ook volgende formule gevonden maar die heeft het verkeerde resultaat.
{=INDEX(A1:A50;1;MIN(ALS(AANTAL.ALS($A$1:$A$50;A1:A50)=MIN(AANTAL.ALS($A$1:$A$50;A1:A50));0)))}

Kan iemand mij verder helpen?

Bijlagen

Deze?
Code:
=MIN(ALS(AANTAL.ALS($A$1:$C$50;RIJ($1:$10)-1)=KLEINSTE(AANTAL.ALS($A$1:$C$50;RIJ($1:$10)-1);[COLOR="#FF0000"]1[/COLOR]);RIJ($1:$10)-1))
Matrixfunctie, afsluiten met CSE dus.

Door de rode 1 te veranderen in 2 of 3, bijvoorbeeld handmatig, door celverwijzing of middels RIJ-functie krijg je de gewenste 3 kleinste cijfers.

Laatst bewerkt:
gebruik de matrixformule

PHP:
=MATCH(MIN(COUNTIF(A1:C50;ROW(1:10)-1));COUNTIF(A1:C50;ROW(1:10)-1);0)-1

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt.

Hartelijk dank AlexCel en nsb voor de oplossingen :thumb:
Ben heel blij dat ik nu verder kan.

Zerty.

Toch is de volgorde van de letters in mijn alias anders.....

Sorry snb voor het verkeerd spellen, zal beter opletten in het vervolg :(

matrixformules zijn mijn specialiteit niet, maar er is een probleempje als bv 0 en 1 beiden 12 keer voorkomen, dan wordt 0 2 keer vermeld en 1 niet.

@cow

Je hebt gelijk; 'ties' worden niet verwerkt.

Had je deze al geprobeerd ?

PHP:
=MATCH(SMALL(COUNTIF($A$1:$C$50;ROW($1:$10)-1)+ROW($1:$10)*10^-7;2);COUNTIF($A$1:$C$50;ROW($1:$10)-1)+ROW($1:$10)*10^-7;0)-1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan