• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch subtotalen toevoegen aan het einde van een af te drukken pagina

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pokeman

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2006
Berichten
18
Hallo allemaal,

Ik heb in Excel een werkblad met een lange lijst van bedragen, die onderaan de lijst worden opgeteld. Als ik deze lijst ga uitprinten, dan gaat deze lijst over een aantal pagina's door. Ik zou graag willen dat aan het einde van elke pagina automatisch een subtotaal wordt opgeteld voor de bedragen die op de betreffende pagina zijn genoemd. . Nou kan ik natuurlijk de lijst in een aantal brokken opdelen, die elk op een pagina worden afgedrukt en daar een subtotaal telling invoegen, maar als ik dan ergens een rij tussenvoeg, moet ik alles weer handmatig om gaan zetten, omdat de subtotaal telling dan van het blad afvalt... :confused:

Weet iemand van jullie of het mogelijk is om een dergelijke subtotaal telling automatisch toe te voegen aan de onderzijde van de afgedrukte pagina?

Alvast bedankt voor je reactie!
 
Misschien kun je wat romelen met de marges van de page?
Normaal kan er ook een voetnoot ondeaan een pagina.

Een enkele regel toevoegen, en daarvan een erg klein lettertype kiezen lukt altijd wel, om dat toe te voegen.

Kun je het document als zip bijvoegen? Belangrijke namen eruit halen, bedragen zeggen me niets.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pokeman,

Mischien niet wat je verwacht, maar als je de totaaltellingen bovenaan de tabel zet, kun je via Bestand - Pagina-instelling - Blad ervoor zorgen dat het total op elke pagina meegenomen wordt.
Ik kijk nu in Office 2000, thuis heb ik 2003, misschien is het daar wel mogelijk om onderaan iedere pagina een rij mee te nemen, maar ik denk het niet.

Groeten,

Richard
 
Beste Richard,

Je bedoelt met de functie "Rijen bovenaan elke pagina"... Maar als ik dat doe, dan zou ik (voor zover mijn kennis van Excel strekt) op elke pagina de totaaloptelling van de hele kolom te zien krijgen... Wat ik wil is een subtotaal van alleen de regels die op die pagina staan...

Toch bedankt voor je reactie...

Greetz!
 
De laatste regel op elke page voeg je toe:
=som(d1:d25)
Waarbij d de kolom is die je opgeteld wilt hebben.
Op de volgende page:
=som(d26:d50)
Op de volgende page:
=som(d51:d75)
enz.

Als je de pixel grootte van de tekst verkleint naar 7 of 8, kun je de regel hoogte aanpassen dmv slepen.
Op deze manier kun je de regel er wel tussen wringen zodat het precies past.
Eventueel de ondermarge van de page veranderen van 2,5 naar 2.
 
Beste Paul,

Het gaat me niet in eerste instantie om het toevoegen van die ene regel, want dat is inderdaad met wat aanpassingen aan de marges wel op te lossen... Waar het me om gaat is of er een mogelijkheid is binnen Excel een soort van voettekst onderaan de pagina te maken, waarin ik een optelling maak van alleen die regels die op de betreffende pagina staan afgedrukt (zonder dat ik eerst zelf moet gaan bepalen welke regels er op welke pagina terecht gaan komen). Een voettekst maken in Excel lukt wel, maar die pikt alleen tekst (of een plaatje) voor zover ik weet...

Anyway, bedankt voor je reactie...
 
Laatst bewerkt:
Vandaar ook mijn vraag om een kopie van je gestripte document hier te plaatsen.
 
Beste Paul,

Ik heb een voorbeeldje van wat ik bedoel toegevoegd. Wat je in het voorbeeld ziet is een lijst met 72 regels omschrijving met achter elke omschrijving een bedrag. In de printpreview kun je zien dat dit momenteel 2 pagina's beslaat. In het echt worden hier constant nieuwe regels tussengevoegd, dus ik wil m'n lijst niet halverwege opbreken met een subtotaal telling (ook in verband met het sorteren van data, de lijst wordt een beetje als een soort van database gebruikt). Ik wil in de afdruk echter wel onderaan elke pagina een subtotaaltelling krijgen. In het document moet dus iets in de vorm van een soort voettekst worden gemaakt die bepaald welke regels op die betreffende pagina terecht komen, en deze vervolgens optelt. De vraag is dus of iets dergelijks binnen Excel te maken is...

Thanx!
 

Bijlagen

  • voorbeeld.zip
    2,6 KB · Weergaven: 87
Tip van de korten

Is niet helemaal wat je zoekt maar kan misschien ook dienen.

In de veronderstelling dat je op een bepaalde kolom (desnoods een verborgen fictieve) een subtotaal kan maken vink je de optie "pagina einde tussen groepen" aan.

Krijg je bijv. 1.5 blz met een totaal daarna 1 blz met totaal ......
 
Bijgaand voorbeeldje met macro.

Printen niet via de standaardprintknop maar via macro2. Hierdoor wordt elke pagina als aparte print aangemaakt en kun je de kop- en voettekst telkens aan laten passen via de macro.

Op je blad een kolom toegevoegd met de cumulatieve waarden. Deze kolom kun je eventueel verbergen.

Op basis hiervan kun je het totaal tot en met vorig en huidig blad bepalen en deze gebruiken voor de af te drukken waarden op je pagina.

Extra stukje erbij gezet zodat bij blad 1 geen transport en bij laatste blad geen subtotaal wordt afgedrukt.

Exacte plaatsbepaling mag je zelf nog even doen.
 

Bijlagen

  • voorbeeldPaginas.zip
    13,5 KB · Weergaven: 237
Thanx Jan!!!!

Dit is precies wat ik bedoelde... Je bent de held van de dag! :thumb:
 
Pokeman,

Zoals ik je oorspronkelijke vraag interpreteerde, heb ik de oplossing in een andere richting gezocht. Ik heb even snel een opzet gemaakt van een redelijk aantal pagina's:

Op de laatste regel staat in kolom B: =ALS(SOM(C2:C52)=0;"";ALS(SOM(C55:C105)=0;"Totaal";"Subtotaal"))

Op de laatste regel staat in kolom C: =ALS(SOM(C2:C52)=0;"";SOM(C2:C52))

Op de eerste regel van de vervolgbladen staat in kolom B: =ALS(SOM(C2:C52)=0;"";ALS(SOM(C55:C105)=0;"";"Transport"))

Op de eerste regel van de vervolgbladen staat in kolom C: =ALS(SOM(C2:C52)=0;"";ALS(SOM(C55:C105)=0;"";C53))

De regels worden voor ieder vervolgblad opgehoogd.

Die vier velden zijn gemarkeerd met een grijstint. Je zou ze kunnen blokkeren en het blad beveiligen.

Als je gegevens uit een ander bestand inkopieert, moet je dat dus in porties doen en de gearceerde velden niet overschrijven.

Uiteraard is het ook mogelijk deze opzet in macro op te nemen, zodat je die kunt toepassen op de hele lijst.

Succes,

Rob
 

Bijlagen

  • Grote_tellijst.zip
    2,1 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:
Beste Jan,

Ik zat met hetzelfde probleem als Pokeman en was opzoek naar een bruikbare macro en kwam zo op dit bericht terecht. De makro die jij hebt gemaakt is voor mij ook geschikt, maar is het ook mogelijk dat wanneer je de macro activeert, het subtotaal en transport ook wordt weergegeven in het document zelf en niet alleen bij het afdrukvoorbeeld.
Het is een tijd geleden dat deze vraag rond ging, maar hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

groeten,

Patrick
 
Beste Patrick,

Dit is een topic uit 2006 (!)
Advies: Maak een nieuwe topic met een eigen voorbeeldbestand en eventueel een verwijzing naar deze topic.

Succes,
 
Laatst bewerkt:
Deze topic is dusdanig gedateert dat deze met rust gelaten mag worden. Topic gaat op slot en wordt overgedragen aan de afdeling BNw(Betere Naslagwerken)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan