• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch taal aanvullen/vertalen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik begrijp je even niet.
Hoe moet excel weten dat 'benzinetank' match met 'Fueltank'

Misschien je xls bestandje nogmaals posten met wat celverwijzingen die je wilt veranderen in formules.

Willem is er in excel geen woordherkening dan?

Ik bedoel in blad talen zet ik zoveel mogelijk de 3 talen neer dus als er een lijst met onderdelen opgemaakt wordt moeten ze zowieso de lijst invullen met artikelnummers en benamingen in het Nederlands dus daarmee dacht ik dat in bv een blad Klad UK en blad Klad ES de talen bij elkaar gezocht konden worden.

Motoren hebben tussen de 50 en +- 125 verschillende onderdelen maar elke XLS is dan natuurlijk anders qua volgorde.

Of ik zou de cellen A & C van een Klad NL moeten kunnen kopieeren in een nieuw blad die de talen herkent, de woorden blijven immers altijd hetzelfde dus Benzzine tank verandert niet bij een ander model motor.......

Ik zou nog wel een xls kunnen maken maar die van jou zit er zo enorm dichtbij dat ik bang ben dat we afdwalen.

Nogmaals bedankt, ik ben nu al verder dan ooit.

Groeten

Henk

Begrijp ik het nu goed dat je 3 'kladbladen' wilt hebben, voor elke taal 1
Je vult in kladblad "Nederlands" de Nederlandse tekst in en in tabblad "Engels" krijg je de Engelse vertaling? Evenzo voor Spaans.

Ja dat maak ik nu ook, ik krijg een rar file met foto's en 1 xls met daarin de Nederlandse taal waar ik dan totaal 2 extra kopieen maak en die 2 dan vertaal en daarna kopieer en plak in mijn import xls

Let wel die import is een los staand xls die ik daarna omzet naar .txt om te importeren.

Bedankt

Ja bijna :-) alleen zijn nu nog steeds de artikelnummers van belang en dat is een probleem...............

Nu dan maar een xls van jou kant met een verduidelijking.

Ok Willem.

Ik krijg het zo aangeleverd :Bekijk bijlage 066012CM400T.xls of deze Bekijk bijlage MB10BFGS400A.xls

Ik maak ervan : Bekijk bijlage MB10BFGS400AES.xls Bekijk bijlage MB10BFGS400ANL.xls en Bekijk bijlage MB10BFGS400AUK.xls

Wat uiteindelijk deze wordt : Bekijk bijlage MB10BFGS400A IMPORT KLAAR.xls

Dit alles is handmatig waarbij alleen formules staan in de aangeleverde files, de laatste file dus import klaar zet ik om in txt zodat ik die kan importeren.

Hopelijk kun je hier wat mee?

Groeten

Henk

Ik denk dat je meer met het probleem zit van de 3 tabbladen combineren naar 1 dan met de vertaling.

Je probleem zit hem in dat de tabbladen van de verschillende talen niet exact dezelfde kolommen bevat als tabblad eindresultaat.

Kijk eens naar mijn oplossing in tabblad 'nl uk es'
De kolommen die je niet wilt rapporteren kun je verbergen.

Bijlagen

Willem ik vindt het echt super dat je zoveel tijd besteed aan mijn onderwerp.

Dit is eigenlijk precies zoals ik het bedoel alleen kan hij veel kleiner zie deze : Bekijk bijlage Kopie van taal totaal1.xls

Alleen nu is nog steeds het punt en daarom gaf ik je de 2 XLS CM400 en de GS400 dat de volgorde eigenlijk nooit gelijk is, nou begin ik te vermoeden dat als we dat op alfabetische volgorde zouden doen het zou moeten lukken maar.......

Stel ik kopieer en plak C2 Dynamo naar C5 dan zouden de talen die automatisch moeten aanpassen of niet?

Ik hoop dat ik tzt oook wat voor jou kan doen Willem

Aanvulling, ik kopieer en plak zowieso de rijen die klaar zijn in mijn import sjabloon die ik eigenlijk niet eens als een blad in de taal.xls wil hebben

Groeten

Henk

Laatst bewerkt:
Stel ik kopieer en plak C2 Dynamo naar C5 dan zouden de talen die automatisch moeten aanpassen of niet?

Dat klopt.
Ik heb echter 1 klein foutje in kolom F (en dus ook kolom i) gemaakt
Het zoek bereik stond zonder $-tekens daardoor veranderde het zoekbereik bij doorslepen naar beneden.
Juiste formule in F2 moet dus zijn:

Code:
=VLOOKUP(C2;taal!$A[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]2:$C[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]28;2;0)

Code:
=VLOOKUP(C29;taal!$A$2:$C$[COLOR="#FF0000"]28[/COLOR];2;0)

Als ik nu dit laat zien weet jij denk ik wel wat er veranderd moet worden.

Ja dat is hem, had al vermoeden dat het met het bereik had te maken, helemaal super Willem

Bedankt!!

Groeten

Henk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan