• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch tabbladnaam toevoegen aan verwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

allardvk

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 sep 2006
Berichten
4
Hoe kan ik bij een verwijzing binnen een tabblad automatisch de naam van het tabblad voor de celverwijzing plaatsen? Als ik in een formule eerst naar een cel in een ander tabblad verwijs gebeurt dit vervolgens vanzelf bij een verwijzing binnen een tabblad; maar als de eerste verwijzing binnen het tabblad is gebeurt dit niet.

Voorbeeld
Tabbladnaam: Januari
Berekening in cel A3: = $A$1+$A$2
Ik wil in cel A3: = Januari!$A$1+Januari!$A$2, zonder Januari! telkens in te typen of te kopieren en te plakken.

Allard
 
Enkel door de cellen aan te klikken zal dat lukken. Of natuurlijk Ctrl-C, Ctrl-V.

Trouwens, denk eens aan het volgende: hoe moet Excel weten dat je niet wilt sommeren in het huidige tabblad, maar wel in een ander tabblad?

Wigi
 
Laatst bewerkt:
Enkel door cellen aan te klikken ...

Door het aanklikken binnen hetzelfde tabblad wordt de tabbladnaam niet automatisch in de verwijzing meegenomen. Dus: ik klik in tabblad Januari op A1 en in de formulebalk wordt A1 toegevoegd en niet Januari!A1. Als ik daarvoor in dezelfde formule cel A1 van tabblad Februari heb toegevoegd - wat dus automatisch Februari!A1 in de formule oplevert - wordt Januari! wel automatisch toegevoegd.

De reden van de vraag is dat ik de formules later naar een nieuw tabblad mee wil nemen en daarbij verwezen moet blijven naar het juiste tabblad.

Allard
 
Hebben je formules altijd betrekking op het hetzelfde tabblad? Ik bedoel: in het tabblad januari, slaan de formules dan enkel op cellen in het tabblad januari? Of ook op een ander tabblad?

Wigi
 
Laatst bewerkt:
In eerste instantie wel, later niet meer.

1. Ik maak een tabblad Januari en tel in A3 cel A1 en A2 bij elkaar op.
2. Een maand later maak ik een tablad Februari door Januari te kopieren en de tabbladnaam te wijzigen.
3. In cel A3 van februari dient te staan: Januari!A1+Januari!A2+Februari!A1+Februari!A2
4. Er staat in eerste instantie A1+A2
5. Indien in Januari de term Januari! reeds was ingevoegd maakt dat uitbreiding van de cel A3 in Februari veel makkelijker (je kopieert de cel uit Januari en vult hem daarna aan met gegevens uit Februari); naarmate de maanden vorderen wordt deze werkwijze steeds belangrijker.

Allard
 
Ofwel ga je voor de Ctrl-C, Ctrl-V,

ofwel ga je voor Autocorrectie en typ je een beperkt aantal letters,

ofwel schuim je het net af voor VBA code voor een functie die cellen optelt over de tabbladen heen. Een UDF dus (User Defined Function).

Wigi
 
ofwel schuim je het net af voor VBA code voor een functie die cellen optelt over de tabbladen heen. Een UDF dus (User Defined Function).

Als ik mij niet vergis heeft John Walkenbach ooit eens code geschreven hiervoor. Zie dus op zijn site naar SUM3D of zoiets in die stijl. Hopelijk laat mijn geheugen mij nu niet in de steek :eek:

Wigi
 
Dus er is geen snelle mogelijkheid om de tabbladnaam voor een celverwijzing in de formulebalk te zetten, vergelijkbaar met F4 voor dollartekens?

Allard
 
Dus er is geen snelle mogelijkheid om de tabbladnaam voor een celverwijzing in de formulebalk te zetten, vergelijkbaar met F4 voor dollartekens?

Allard

Volgens mij niet, maar euhm... verras mij :eek: Google, your friend... :D

Wigi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan