• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch transponeren en verwijzing wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

WIMLIN

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
Kan ik dit op een makkelijkere manier?

In mijn voorbeeld bestand moeten de gegevens uit de rijen naar de kolommen gekopieerd worden.

De moeilijkheid is dat dit moet gebeuren vanaf C t/tm de laatste gevulde kolom. Ik heb nu wat geprobeerd met transponeren maar dit is zeer tijdrovend

Bijlagen

Voldoet zoiets?
Code:
C2: =INDEX($D:$D;SOMPRODUCT(($B$7:$B$20=$B2)*($C$7:$C$20=C$1)*RIJ($7:$20)))

Laatst bewerkt:
AlexCel,

In welke cel moet ik uw formule plaatsen?

Mijn brongegevens zijn dus nu de regels 1 t/m 3 deze moeten eigenlijk komen in een ander tabblad alleen en dan zoals nu weergegeven vanaf rij 7. In praktijk zijn regels 1 t/m 3 soms meer dan duizend regels.

Laatst bewerkt:
Mijn brongegevens zijn dus nu de regels 1 t/m 3
Met deze informatie concludeer ik dat ik precies andersom gewerkt heb dan de bedoeling was. Je wilt van de bovenste tabel naar de onderste.

Zie bijlage: de tabel kun je gewoon doortrekken naar behoefte.

PS Als er C2 voor een formule staat in een bericht, betekend dat gewoonlijk dat deze ingevoerd moet worden in cel C2.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kun je uitleggen waarom je qua database correct opgebouwde gegevens wil verplaatsen ?

@Alexcel dit is echt precies wat ik zoek. Echt super geweldig. Kan u mij misschien uitleggen wat de formules doen. Kan ik het misschien een volgende keer zelf
@snb de gegevens worden door iemand aangeleverd zoals regel 1 en 2 eruit zien maar moet in een ander pakken in de layout zoals van af regel 7 worden ingelezen in een ander pakket als csv bestand.

Heb je het aan jou aangeleverde bestand al eens opgeslagen als csv-bestand ?
Ik vermoed dat je dan in één keer klaar bent.

In bijlage een toelichting op de gebruikte functies.

Ik houd me maar niet bezig met het hoe en waarom.

Bijlagen

Met een macro zal het ook wel lukken.

Code:
Sub VenA()
  ar = Sheets("Blad1").Cells(1).CurrentRegion
  ReDim ar1((UBound(ar) - 1) * (UBound(ar, 2) - 2), 3)
  For j = 2 To UBound(ar)
    For jj = 3 To UBound(ar, 2)
      ar1(t, 0) = ar(j, 1)
      ar1(t, 1) = ar(j, 2)
      ar1(t, 2) = ar(1, jj)
      ar1(t, 3) = ar(j, jj)
      t = t + 1
    Next jj
  Next j
  Sheets("Blad1").Cells(24, 1).Resize(t, 4) = ar1
End Sub

Status