Automatisch verkleinen doorlopend formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

VBAJAAP

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2013
Beste Lezers,

Ik heb een 'doorlopend' formulier gemaakt met naast elkaar een paar tekstvakken en een paar keuzelijsten met invoervak.
Onder deze vakken bevindt zich een tekstvak met daarin een omschrijving van uitgevoerde werkzaamheden. In de formulierkoptekst heb ik een selectievakje gemaakt waarmee je de weergave van de omschrijving aan en uit kunt zetten.
Wanneer deze 'uit' staat wil ik graag dat de verschillende records op elkaar aansluiten (doorlopend formulier) en dat er geen Wit-ruimte blijft bestaan.
Ik ben bekend met het fenomeen Autoshrink en weet tevens dat je aan zowel de detailsectie als aan de verschillende besturingselementen de eigenschap 'te verkleinen' kunt toe kennen. Deze heb ik volgens mij overal aangezet.

Om te troubleshooten heb ik tevens, tijdelijk, het tekstvak met de extra omschrijving verwijderd om te kijken of het formulier nu netjes aansloot; dat gebeurde toen OOK niet.

Wat doe ik fout!?!?!?

Uiteraard kan ik op verzoek even een voorbeeldje fabriceren.

Groet,

Jaap.

Een voorbeeldje is altijd handig, maar zal je niet heel veel helpen vrees ik. Een tekstvak op een formulier heeft een bepaalde positie en hoogte, en alles bij elkaar bepalen de objecten in de detailsectie hoe hoog de detailsectie minimaal moet zijn. Zet jij een tekstveld ónder andere tekstvelden, dan heb je dus al een specifieke hoogte voor de detailsectie waar je niet vanaf kan. Ook al verberg je alle tekstvelden, in het ontwerp hebben ze nog steeds een aanwezigheid en hoogte. De enige manier dus om dat tekstveld te verbergen is om a) de hoogte van het tekstveld zo klein mogelijk te maken, b) het onzichtbare tekstveld naar boven te verplaatsen zodat het geen plek meer inneemt onder de andere tekstvakken en c) de hoogte van de detailsectie zelf aan te passen. Zodra het memoveld tenslotte fysiek verkleind en verplaatst is, kan de detailsectie ook kleiner.
Dat zijn vermoed ik handelingen die je nu niet doet... De eigenschap <Te verkleinen> doet daar dus inderdaad helemaal niks aan af.
Zelf zou ik deze oplossing niet kiezen; ik zou het memoveld gewoon opnemen als veld met normale hoogte in de rij met andere velden, en een popup formulier gebruiken om het memoveld in zijn geheel te laten zien. Of, ook een optie, een extra (groot) tekstveld in de voettekst bijvoorbeeld dat je steeds vult met de tekst uit het actieve record uit het formulier. Hoef je helemaal niks aan te passen.

je zou [te vergroten] ipv [ te verkleinen] kunnen aanzetten. als je dan je vakje heel klein maakt zie advies octafish dan is je record heel smal als het leeg is en wordt het groter naarmate de tekstvelden meer inhoud hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan