• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch Verschijnen Getallen Bij Keuze

Status
Niet open voor verdere reacties.

sparerib

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2009
Voor de bingo van het plaatselijk bejaardecentrum wil ik graag een excelsheet uitwerken.
Om zo mijn kansen te berekenen zodat ik meer geluk kan hebben bij het bingo'en.
Ik heb een kolom met alle bingogetallen (in dit geval heb ik snel een compositiegemaakt met slechts 27 getallen).
Indien er een getal valt zet ik erachter een 1. Want zo vaak is hij gevallen.
Aan de rechterkant wil ik uiteindelijk zien (in de vakjes) welke getallen zijn gevallen.
Zo hoef ik niet de hele lijst af te gaan en heb ik meteen een overzicht van de getallen die zijn gevallen! Ik hoef hierbij dan alleen de gevallen getallen te zien (die dus in de linkerkolom zijn gemarkeerd met een 1)

Indien dit is opgelost wil heb ik straks aan het eind van de maand een overzicht. Getal 1 is op die en die dag gevallen (die formule heb ik wel werkend)
En aan het einde van de regel staat dat getal 1 dan 15% is gevallen in de maand januari.
Is er ook een zelfde formule die mij deze getallen kan laten zien als hij vaker is gevallen dan 10% ?
Ik had punt 1 graag als voorbeeld gezien hoe ik dit moet verwerken.
Dan snap ik punt 2 ook als ik daarvan een goede formule zie!

Bedankt!

Beste sparerib,

Een leuk klusje in Excel, maar Bingo is geen spel waar je kansberekening op kunt loslaten. :D

Richard

Het gaat puur om het idee erachter!
En Remmie, het moet helaas andersom.
Via een invulformulier vul ik de nummers in.
Als ik nummer 2 invul, dan komt er op een andere sheet achter de 2 een 1 te staan omdat ik deze 1 keer heb ingevuld.
Vul ik nummer 2 nog eens in, dan komt er een 2 te staan want dan heb ik hem al 2 keer ingevuld.
Om het makkelijker te maken elk nummer komt maar 1 keer voor.
Ik moet dus aan het einde zien (ik heb 523 nummers in de pot zitten)
Welke 40 van deze 523 zijn gevallen. Dit moet ik dan afleiden aan de 1 achter het getal.
Maak je nu heel even niet druk om de percentages, maar ik moet eerst stap 1 goed hebben voordat ik verder kan met stap 2!
Bedankt!

Hoi sparerib

Is het niet makkelijker om de getrokken bingogetallen hard in te voeren per spel aangezien je straks nog meer met de gegevens wil gaan doen....
Vandaar mijn oplossing

Gr,

Ja, waarschijnlijk wel als ik alleen met bingo bezig was.
Dit systeem dient dadelijk voor 13 verschillende berekeningen.
Van kans tot feiten die moeten worden berekend.
Het is allemaal om iets te onderzoeken.
Ander voorbeeld:
Zo beoordelen mensen ook wat ze van de bingo vinden.
Iedereen die mee doet, krijgt een nummer en kan de bingo beoordelen met een voldoende of een onvoldoende.
Vullen ze een voldoende in dan krijgt het nummer waarde 0 vullen ze onvoldoende in dan krijgen ze een 1, want dat is een punt om aan te werken.
Daarom moet ik van een 1 kunnen hanteren. Is het getal gekoppelt aan een 1 dan moet ik hij tevoorschijn komen. Als hij gekoppeld is aan een 0 dan is hij eigenlijk totaal onbelangrijk. We moeten werken om de onvoldoendes voldoende te krijgen ofcourse!
En dat gaat dadelijk allemaal via 1 sheet, dus in plaats van alle gegevens 13 keer apart in te vullen moet het gewoon in 1 keer gaan. En dat doet het ook, alleen ik heb TEVEEL gegevens op dit moment en ik moet maar een gedeelte hebben en dat zijn de gekoppelde aan de 1 =p
Indien er nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik die graag.
Zit op mijn werk tot 17.30 dan wordt het weer 08.30 morgenvroeg!

Edit: Ik heb het iets makkelijker proberen te maken.
Ik heb nu een lijst van 1 tot en met 523 met het totaal aantal.
Er staat dus nu dat nummer 14, 6 keer is voorgekomen in een hele maand.
Kunnen jullie mij nu helpen dat ik op een ander werkblad krijg te zien welke nummers vaker dan 5 keer voor zijn gekomen?

Laatst bewerkt:
Dubbelpost

Sorry voor mijn dubbelpost,
Maar ik wil even een update maken.
Ik dacht dat ik het al makkelijker had gemaakt maar helaas blijkt mijn opgave toch te moeilijk!
Welke formule moet ik nu gebruiken
Dat de aantallen over verschillende werkbladen optellen tot een maandoverzicht.
Dus hoevaak is nummer 14 ingevuld in de maand januari. Dit getal moet ik optellen uit de waarde van 3 verschillende werkbladen.
En dan dat als hij vaker dan 3 keer voorkomt het bepaalde vakje rood word. Zodat hij meteen opvalt!
Dit gebeurd neem ik aan met een ALS formule.
Makkelijker dan dit kan ik het niet maken dus ik hoop dat jullie me nu kunnen helpen!
En als iemand me toch nog met het vorige probleem kan helpen en het zo krijgen hoe ik dat eerst wilde. Dan heb ik dat liever!
Bedankt;

MVG

Sander

Beste Sander,

post je voorbeeldbestandje eens.

in je eerste post staan géén gegevens over verschillende werkbladen.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

aparte tabblad

waarom worden de aparte trekkingsdata in een apart tabblad gezet?

als je de gegevens op 1 werkblad heb staan zijn ze veel gemakkelijker te bewerken.

voor jouw vraag met de aantallen die meer dan 4 keer zijn gevallen is wel een oplossing te bedenken. maar daar heb ik nu even geen tijd voor.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Sparerib,
Kijk eens of dit iets is? Foutmeldingen worden in dit voorbeeld verborgen met voorwaardelijke opmaak.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan