• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch volgnummer genereren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vonweeldn1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2013
Hallo allen,

De volgende vraag breekt al een tijd mijn hoofd. Hé, bah toch.
Het gaat om het volgende, waarbij ik ook een voorbeeld-excel heb toegevoegd.

Ik hoop dat een van jullie geniale breinen het antwoord weet. En nog belangrijker: dit met me wil delen.

Alvast bedankt en ik hoor het graag!

AlexanderBekijk bijlage Opvolgnummer genereren.xlsx

Laatst bewerkt:
Dank voor je antwoord, Nelis1.

Vraagstuk nog niet geheel opgelost, aangezien jouw formule enkel nummers genereert beginnend met '00'.

Artikel 1 is bv. altijd '1'xx
Artikel 2 is bv. altijd '2'xx
Etc.

Ik ga je formule eens doorspitten, mooi man!

Later zal ik er een vert.zoeken-formule bij moeten inrichten, aangezien het om 50-60 artikelen gaat.

Hoe kan ik hier in the name of the Lord een vert.zoeken-functie voor plaatsen?!

Een vert.zoeken-functie die zoekt in 50-60 artikelen en daarbij +1 op het vorige volgnummer plaatst...

kijk maar eens in de laatste bijlage, hier staat de vert.zoeken functie in:

Code:
=ALS(B4="Artikel"&RECHTS(B4;2);VERT.ZOEKEN($B4;Blad1!$A:$B;2;0)&0&AANTALLEN.ALS($B$2:B4;B4))

In het beperkte voorbeeldje gaat het zo ook goed.

Code:
=TEXT(MAX(IF($B$2:B2=B2;--$C$2:C2));"000")

@Vena, mooie oplossing zonder hulpkolommen. Dit helpt mij weer met mijn eigen leercurve:thumb:
maar deze formule gaat er wel vanuit dat c informatie bevat en dat is volgens mij niet zo of?

@emield - ik denk niet dat jou formule de juiste gewenste layout geeft.

Laatst bewerkt:
@Nelis1. Was inderdaad niet goed.Het moet zo zijn

Code:
=TEKST(AANTAL.ALS($B$2:B2;B2);"000")

Kun je vertellen waarom je per artikel een oplopend volgnummer wil ?
Anders gezegd: waarom neem je geen algemeen oplopend volgnummer ?
Wat werkt niet met een algemeen oplopend volgnummer wat met een volgnummer per artikel wel bereiekt wordt?
Met andere woorden: wat is de funktie van zo'n oploend volgnummer, waarvoor gebruik je het ?

- Ik vind een kolom met deels identieke gegevens niet erg informatief -

Laatst bewerkt:
@emield - ik denk niet dat jou formule de juiste gewenste layout geeft.

Artikel 1 is bv. altijd '1'xx
Artikel 2 is bv. altijd '2'xx

@Nelis1 Dan laat hij gewoon die eerste voorloopnul weg. Maar nu krijg je uniforme nummers als het artikel boven de 10 gaat.

in de onderstaande formule zit nog een limitatie die nog steeds een manuele aanpassing vereist

hoe kan het gedeelte
Code:
RECHTS(B6;2)
zo aangepast worden dat het niet uitmaakt of het 3, 10, 100 ,1000 of 100.000 artikelen zijn ?

Code:
=ALS(B6="Artikel"&RECHTS(B6;2);VERT.ZOEKEN($B6;Blad1!$A:$B;2;0)&0&AANTALLEN.ALS($B$2:B6;B6))

nu ga ik misschien mijn eigen vraag beantwoorden ( ook niet handig) maar is dit dan de formule of kan dit wat compacter weggeschreven worden?

Code:
=ALS(B6="Artikel"&DEEL(B6;VIND.SPEC("";B6)+7;30);VERT.ZOEKEN($B6;Blad1!$A:$B;2;0)&0&AANTALLEN.ALS($B$2:B6;B6))

Laatst bewerkt:
Nelis1,
Het lijkt mij niet dat iemand een bestand heeft waarin artikelen Artikel1, Artikel2, etc heten. TS kijkt wel mee, maar reageren is blijkbaar teveel gevraagd.

Laatst bewerkt:
binnenkort introduceert excel de formule sorteren; dan zal dit probleem opgelost zijn.
tot die tijd, best werken met een tabel ; waarom moeilijk maken, als gemakkelijk kan.

@Vena, tja en dat is ook zo, ook wel weer een mouw aan te passen maar goed daar had ik niet verder over nagedacht:P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan