automatisch windows kiezen in linux bootloader (grub)?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Example5

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2008
beste....

ik heb linux en windows als dual boot op mijn pc staan, nu wil ik dat de linux bootloader automatisch windows kiest als opstart optie, in plaats van linux. ik wil dus windows helemaal bovenaan hebben staat ipv onderaan.

kan iemand mij vertellen hoe ik deze volgorde ook alweer kon veranderen? ik weet dat het mogelijk is want ik heb het al eerder gedaan.

alvast bedankt voor de hulp!

Je dient de script /boot/grub/menu.lst (of grub.conf afhankelijk van je distro) aan te passen als root. Volgens wat ik lees zou dit de enige ingreep moeten zijn. Zelf heb ik dit nog nooit manueel aangepast, ik gebruik steeds het meegeleverde tooltje van OpenSuse...:rolleyes:

is opensuse beter dan ubuntu? en welk tooltje leveren zij mee?

zit nu ook op opensuse, waar vind ik dat tooltje :P?

Even Yast openen en daar "boot loader" openen daar kun je aanpassen wat er standaard gekozen wordt.

voor mensen die het zich nog afvragen:
cat /boot/grub/grub.cfg
zoek daarin de menuentry die je zoekt, bijvoorbeeld: 'Debian GNU/Linux, with Linux 2.6.29.4-rt18-amd64'
dan bewerk je /etc/default/grub en verander je:
GRUB_DEFAULT=0
door
GRUB_DEFAULT='Debian GNU/Linux, with Linux 2.6.29.4-rt18-amd64'

Je kan ook GRUB_DEFAULT=nummer gebruiken, maar het mag ook de letterlijke tekst van de menuentry zijn.
Da's makkelijker, want als er een nieuwere kernel geinstalleerd wordt verandert de index

....vergeten: en daarna voor je uit:
update-grub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan