• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch witregel plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

CamJacobus

Verenigingslid
Lid geworden
29 mrt 2016
Goedemorgen allen,

Na een tijdje speuren heb ik een thread gevonden met de vraag over het tussenplaatsen van een witregel tussen verschillende regels. Hier stond de volgende code weergegeven:

Code:
Sub LegeRegels()
Dim lRij As Long
    lRij = 2
    While Range("A" & lRij).Value <> ""
        With Range("A" & lRij)
            If .Value <> .Offset(-1, 0).Value And .Offset(-1, 0).Value <> "" Then .Insert
            lRij = lRij + 1
        End With
    Wend
End Sub

Deze heb ik toegepast. Er wordt alleen een lege cel geplaatst tussen verschillende categorieën in kolom A. Ik wil graag dat er een nieuwe rij wordt geplaatst en niet alleen een lege cel. Daarnaast zou ik ook graag willen dat deze macro toegepast wordt op een geselecteerde kolom i.p.v. een vastgestelde kolom. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik ben nog echt een nitwit op Vba en zou graag meer willen leren, maar zonder hulp gaat het helaas niet lukken.

Alvast hartelijk dank!

Groeten,
Jaco

2 aanpassinkjes gedaan....
Code:
Sub LegeRegels()
Dim lRij As Long
    lRij = 2
    While [COLOR="#FF0000"][B]Cells(lRij, Selection.Column)[/B][/COLOR].Value <> ""
        With Range("A" & lRij)
            If .Value <> .Offset(-1, 0).Value And .Offset(-1, 0).Value <> "" Then .[COLOR="#FF0000"][B]EntireRow[/B][/COLOR].Insert
            lRij = lRij + 1
        End With
    Wend
End Sub
In het "with" gedeelte heb ik de Range nog laten staan omdat ik niet weet hoe anders met die "offset" van de volgende regel om te gaan... (dat is me niet duidelijk zonder eventuele bijlage of meer info)

Even iets anders.... Ken je de functionaliteit "Subtotal" (Subtotaal) in het Data lint? Daarmee kan je óók witregels toevoegen, maar blijft je datamodel overeind. Dit voor het geval dat het alleen maar om het visuele aspect gaat.

...maar zoals ik al eerder schreef in mijn reactie, wist ik niet wat er met het With statement gedaan moest worden. Maar pas die dan ook aan....
van
Code:
With Range("A" & lRij)
in
Code:
With Cells(lRij, Selection.Column)

Geweldig! Het werkt zoals ik het in m'n hoofd had. :thumb: Ik kan nog veel leren!

Subtotalen ken ik inderdaad wel, maar al die Vba dingen zijn voor mij nog totaal onbekend. Super, wat je er allemaal mee kan. Toch maar wat meer in verdiepen denk ik.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan