• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische berekening van gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoh

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2013
Dit is een stageopdracht en daarom zeg ik van te voren, netjes het kopje huiswerk opdrachten doorgelezen.
Ik zal proberen het niet zo over te laten komen.

Ten eerste: Opdracht is om te zorgen dat ik toevoer van stoffen en voorraad omreken in een excel bestand, volledig automatisch multifunctioneel en met 1 formule. Dit moet namelijk voor 25 verschillende stoffen worden gebruikt en later te verwerken zijn in een automatische berekende lijngrafiek. Waar ik jullie hulp bij nodig heb is puur en alleen de formule waarmee ik inmiddels al de hele dag mee bezig ben (en waarschijnlijk nog enkele dagen, want ben namelijk geen kenner van excel)

Ik kan niet het volledige excel hier gaan plaatsen omdat sommige informatie niet voor 3rden bedoeld is, daarom alleen een ingekorte versie. (mocht iemand er al iets mee kunnen)

Ik had al een formule opgesteld voor 1 deel van de gegevens met het doel dat deze bruikbaar is voor ook de andere gegevens. Dit lukte niet en het resultaat komt ver boven het goede resultaat uit.

Ik denk dat dit wel een uitdaging voor de gemiddelde excel kenner: Als je het bestand opent zie je verschillende stukken met gegevens. zoals ik al zei geef ik alleen een deel van de gegevens, daarom zijn de gegevens die bij de formule horen pas te zien bij A40:J45.
De formule die ik hiervoor bedacht hebt en hiervoor werkt is:

=SOM(SOM(SOM((G45-(ALS((F42>G42);SOM(F42-G42);(G42-F42)))+(I45-(ALS((H42>I42);SOM(H42-I42);(I42-H42))))))+(ALS((I42>J42);SOM(I42-J42);(J42-I42))))+F45;H45;J45)

(Dit zal vast korter kunnen maar ik zou zelf ook niet weten hoe)

Bedoeling is dat er een formule uitkomt die ook te gebruiken is voor de andere blokken gegevens in het Excel bestandje. De bovenstaande formule rekent het totaal verbruik uit met de aanvoer van de stoffen en de voorraad die aanwezig is.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen doen. Ik zal regelmatig even het forum controleren om te zien of jullie vragen hebben of dat er al enig uitleg is geplaatst.

Bedankt, Arno
Bekijk bijlage Leeg overzichtelijk.xlsx

Code:
=SUM(F45:J45)-ABS(G42-F42)-ABS(H42-I42)+ABS(I42-J42)
Volgens mij doet deze formule het zelfde.
Maar of dit is wat je wilt weet ik niet.

Laatst bewerkt:
Arnoh,
Kan je wat meer uitleg geven bij de tabel? en wat zou het resultaat van de tabel dan wel moeten ziin?
groeten plongske

Popipipo, Arnho gebruikt een Nederlandse versie van Excel en jij hebt een Engelse code neer gezet. Engelse code in de Nederlandse Excel kan niet, hé.

Pim

Pim, ik denk dat Popipipo bedoelt dat de formule een stuk simpeler kan door met absolute waarden te rekenen. Dat de een dan 'n Engelse versie en de andere een Nederlandse heeft mag de pret niet drukken.

Arnoh,
Kan je wat meer uitleg geven bij de tabel? en wat zou het resultaat van de tabel dan wel moeten ziin?
groeten plongske

Oke de uiteindelijke bedoeling is dat er totaal verbruik van 1 maand als antwoord eruit komt. Daarbij wordt rekening gehouden met toevoer die op elke plek kan worden neergezet( Mocht er toevoer zijn, met elke plek bedoel ik de toegewezen maximum van 4 plekken maar met meerdere combinaties, bijv: 900 toevoer op week 1 en 630 op week 3. En de andere keer weer op hele andere plekken met andere cijfers, maar zelfde berekening)
Als je als antwoord 1100 ziet in mijn voorbeeld tabel, dan is dat het antwoord van de uiteindelijke berekening. Zoals ik al zei, redelijk multifunctioneel!

Ps: Ik zoek morgen de rest van de reacties even door om te kijken of de uitgelegde formules werken, ik ben niet zoon held in excel dus ik ben al blij genoeg met de reacties die er al zijn! :thumb:

Arnoh,
om het verbruik te kennen moet je de begin voorraad min eindvoorraad doen plus som van de geleverde producten.
Code:
=F42-J42+SOM(F45:J45)
groeten plongske

Code:
=SUM(F45:J45)-ABS(G42-F42)-ABS(H42-I42)+ABS(I42-J42)
Volgens mij doet deze formule het zelfde.
Maar of dit is wat je wilt weet ik niet.
Ik heb deze formule geprobeerd maar als ik hem gebruik bij de andere gegevens kom ik op bijv: -41000

Het belangrijkste is in ieder geval dat het totale verbruik per maand eruit komt, dus hierbij ook rekening te houden met de levering van het product (stof). Hoe dit moet geen idee, ik heb al wel veel geprobeerd. Een mooie test is kijken of ze bij alle soorten notaties werken die ik mijn dat bestand heb neergezet.

Arnoh,
om het verbruik te kennen moet je de begin voorraad min eindvoorraad doen plus som van de geleverde producten.
Code:
=F42-J42+SOM(F45:J45)
groeten plongske

Welke formule zorgt ervoor dat hij in die rij rekening houdt met de niet ingevulde cellen(Als je namelijk een paar letters verandert dan klopt dit! Maar niet elke medewerker hier weet hoe dat moet jammer genoeg).

Goed voorbeeldje misschien. Als de laatste cel leeg is dat hij dan F42-I42 doet. Laatste 2 leeg F42-H42 etc.

Arno

arno,
Welke formule zorgt ervoor dat hij in die rij rekening houdt met de niet ingevulde cellen(Als je namelijk een paar letters verandert dan klopt dit!
Ik begrijp je vraag toch niet helemaal.
In cel F42 staat de beginvoorraad en cel J42 de eindvoorraad.
In de cellen F45 tot J45 staan de geleverde producten.
stuur eens een nieuw bestandje waar het volgens u niet klopt.
groeten plongske

arno,

Ik begrijp je vraag toch niet helemaal.
In cel F42 staat de beginvoorraad en cel J42 de eindvoorraad.
In de cellen F45 tot J45 staan de geleverde producten.
stuur eens een nieuw bestandje waar het volgens u niet klopt.

Oke ik begrijp het haha ;) ik zal mijn best doen.
De formule die je me gegeven hebt houdt rekening mee dat alle 5 de cellen waar een productvoorraad kan staan ingevuld zijn. Nu zal het niet elke maand gebeuren dat er 5 metingen zijn en soms zal zelfs 1 vergeten worden. (In J42 zal dus niet altijd de eindvoorraad staan. Maar ik weet niet hoe ik ervoor kan zorgen dat de formule hier rekening mee houd.

Nu heb ik voor gemak even de 2de product code+gegevens weggehaald. Bij het bestandje in de maand april klopt hij niet omdat hier maar 4 cellen ingevuld zijn. Zoals ik zei hierboven kan het natuurlijk ook een x gebeuren dat er 1 week vergeten wordt en dat er daarom maar 3 cellen zijn ingevuld (aka maand maart). De andere 2 maanden kan gewoon als testje worden gebruikt.

Ik vraag veel sorry hiervoor ik hoop dat je het nu ongeveer kunt begrijpen!

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Oke ik heb zelf ff zitten prutsen en er is iets uitgekomen. 5 formules voor 1 correct antwoord.

Jou formule:
Code:
=F28-J28+SOM(F31:J31)
Formule die rekening mee houdt dat 5de cel niet is ingevuld:
Code:
=F28-I28+SOM(F31:J31)
Formule die rekening mee houdt dat de 4de en 5de cel niet is ingevuld:
Code:
=F28-H28+SOM(F31:J31)

Deze zegt welke formules hij moet gebruiken als cel J28 is ingevuld of niet:
Code:
=ALS(J28<1;(K28);(K27))

Deze zegt welke formules hij moet gebruiken als cel I28 is ingevuld of niet:
Code:
=ALS(I28<1;(K29);(K28))

Nu alleen nog het probleem dat ik dit graag in 1 formule verwerk, dan is deze vraag opgelost denk ik. (belangrijk om te vermelden dat deze voor de maand maart zijn.
(K28-30) (L28)(M28)
(Moet nog bevestiging krijgen van begeleider)

Laatst bewerkt:
Arno,
Deze zou moeten kloppen
Code:
=ALS(ISLEEG(F14);ALS(ISLEEG(G14);ALS(ISLEEG(H14);ALS(ISLEEG(I14);J14;I14);H14);G14);F14)-ALS(ISLEEG(J14);ALS(ISLEEG(I14);ALS(ISLEEG(H14);G14;H14);I14);J14)+SOM(F17:J17)
groeten plongske

plongske,

Fantastisch. SUPER BEDANKT :D het klopt!!
Bedankt voor jullie geduld en hulp!

Arno

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan