• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische bereking omstelverliezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

meer40

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2009
Beste Vrienden,

Op mijn werk produceren we machinaal concentraten voor de voedings en zoetwaren industrie. Hierbij maken wij verschillende smaken in de week. Het omwisselen van smaak naar smaak kost ons echter erg veel uitval :confused:. Mijn idee is nu om op de planning op voorhand het gemiddelde uitval inzichtelijk te maken:thumb:. Het omwisselen van smaken onderling scheelt namelijk nogal veel en wanneer het uitval inzichtelijk is kunnen we misschien beter plannen. Dit moet ons echter niet teveel tijd gaan kosten dus mijn idee was om automatisch uit de planning de hoeveelheid uitval te kunnen halen.

In het bijgevoegde bestand staat de weekplanning. Op het opvolgende tabblad staat een overzicht wat een onderlinge smaakwissel aan deciliters uitval met zich meebrengt. Dit is het uitval voor 1 meng machine. We hebben namelijk 2 vloeistofmachines (begin van het proces) die ook 2 mengmachines aansturen. Hierbij zal het uitval natuurlijk dubbel zo zwaar wegen. Momenteel zijn we bezig, de twee grote vloeistofmachines 2 smaken tegelijkertijd te laten draaien. Hierdoor zal slechts 1 mengmachine omgesteld hoeven te worden waardoor het uitval halveert.

We hebben 1 kleine vloeistofmachine die slechts 1 mengmachine aan kan sturen, maar die draait niet zoveel uren per week.
Lijn 1 en Lijn 2 zijn grote lijnen en lijn 3 is de kleine lijn.

Wat ik nu graag wil is dus een koppeling tussen tabblad 1 en 2, die automatisch het gemiddelde uitval van de planning berekend. Zelf lukt het me niet :o. Hebben jullie misschien nog input :thumb:?

Bij voorbaat dank.

Mvg

Bestand : http://www.mijnbestand.nl/Bestand-GJNVEPHUK63W.xls

ik heb het even gedaan voor de 1e lijn
Ik weet niet of het van belang is in die tabel van uitval of je eerst de rij en daarna de kolom kies of omgekeerd

Bijlagen

Cow18,

Bedankt voor de input. Het werkt echt perfect. Het enige nadeel is, dat de smaaknaam letterlijk hetzelfde getypt dient te worden. Misschien kies ik er wel voor om op basis van artikelnummers het uitval te bepalen.

Ik ga het nu verder uitwerken

Mvg

je kan ook data-validatie gebruiken om tikfouten te vermijden.

Cow18,

Heb het inmiddels omgezet naar de artikel nummers, omdat daar nooit typfouten inzitten. Dat probleem is dus getackeld. Echter op het moment dat ik slechts 1 smaak op één dag draai vul ik nooit artikel nummer 2 in. Dan zou ik dus graag hebben, dat hij het voorgaande artikel nummer neemt dit geld slechts voor ''tussen''. Formule:

=(IF(COUNTA(E4;J4)=2;INDEX('deciliters uitval'!$C$3:$CF$85;MATCH(drups!E4;'deciliters uitval'!$B$2:$CF$2;0);MATCH(drups!J4;'deciliters uitval'!$B$2:$B$84;0))))*O4 De maal op het einde is of hij wisselt op een of 2 mengmachines.

E4 is hier artikelnummer 2 van de nacht, maar dit vakje is niet ingevuld
J4 is hier artikelnummer 1 van de ochtend smaak bijvoorbeeld aardbei, dit vakje is wel ingevuld uiteraard.
Wanneer E4 niet is ingevuld zou hij C4 bijvoorbeeld smaak mint moeten pakken.

Is dit mogelijk?

Mvg

Heb de formule net gevonden:

=(IF(COUNTA((IF(E4="";C4;E4));J4)=2;INDEX('Kilo''s uitval'!$C$3:$CF$85;MATCH(IF(E4="";C4;E4);'Kilo''s uitval'!$B$2:$CF$2;0);MATCH(drups!J4;'Kilo''s uitval'!$B$2:$B$84;0))))*O4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan