• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische formule onderbreken

Status
Niet open voor verdere reacties.

RRickD

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2010
Hallo allemaal,

Ik ben weer eens op zoek naar een kleine aanpassing in mijn automatische voorraad kalender(zie bijlage)
Op dit moment gebruik ik een formule die automatisch de voorraad berekent en dit weergeeft in een kalender. In de datasheet staan de producten en de voorraad hoeveelheden(toename en afname). In de cellen F1 t/m K1 staan de 6 producten. Zoals je kunt zien begint de voorraad met 200. verder naar onder kan dan gezien worden op welke data er voorraad bijkomt of af gaat. In de kalender sheet word, wanneer je op een datum klikt, in de cellen K6 t/m K7 weergegeven hoeveel voorraad er van elk product op die dag nog is. De rest van de data is niet zo van belang.

Zoals gezegd blijft deze berekening gewoon doorlopen en kan er gewoon worden ingevuld(in de datasheet) als er iets bijkomt of afgaat. Maar het kan soms voorkomen dat de voorraad in het magazijn wordt gecontroleerd en dat het niet helemaal klopt en dat de voorraad moet worden veranderd. op 10 juni bijvoorbeeld is de voorraad van "1" 138 stuks. Na controle blijkt echter dat er producten kapot zijn en dat de voorraad 100 is. Nu wilde ik weten of het mogelijk is om op de een of andere manier deze 100 weer te geven op kalender sheet K6 zonder dat je bij de datasheet -38 invult. Dat je dus eigenlijk de formule vertelt dat hij deze 100 moet gebruiken en vanaf daar met de berekening en formule doorgaat. Mijn idee was om 6 extra cellen te gebruiken bij de kalender sheet naast de cellen K6- K11 waarin(als nodig) de echte gecontroleerde voorraad kan worden ingevuld en dat, als in die cel dan een getal staat, dit getal word weergegeven en vanaf daar verder gaat. Dus zoiets als IF M6 een cijfer heeft dan M6 gebruiken en weergeven in K6 en vanaf daar de normale formule weer toepassen.

Een heel lang verhaal, ik weet het maar ik leg het liever duidelijk uit.
Indiene er vragen zijn dan laat maar weten!

alvast bedankt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Is er niemand die een idee heeft welke kant ik op met gaan met deze vraag? Ik kom er echt niet uit..:(

hoop dat iemand mij kan helpen!

Bedankt!:thumb:

Rick

Ja,

Dat dacht ik inderdaad ook maar het is toch wat ingewikkelder.
Het is in iedergeval wel zo als in M6 niets staat(geen 0 maar niets) dan blijft K6 gewoon zoals het was en blijft de formule ook gelijk. Maar als M6 wel iets is, bijvoorbeeld 100, dan moet K6 ook 100 zijn en dan verder gaan met de formule op basis van die 100.

Is het te begrijpen?

thnx!

Mijn formule
Code:
=ALS(M6>0;M6;K6)
zegt als M6 groter is dan nul zet je de inhoud van M6 in K6.
Zoals ik het nu begrijp, werkt dit niet.

Als ik de formule van jou invoer in M6 dan werkt het jammergenoeg ook niet, ik krijg dan een circular reference error.
Ik heb in de bijlage het bestand bijgevoegd.

De Formule die de voorraad berekent en die weergeeft in K6 t/m K11=

=SUM(INDIRECT(ADDRESS(2;MATCH($J6;Data!$A$1:$K$1;0);;;"Data")&":"&ADDRESS(MATCH($J$3;Data!$B$1:$B$215;0);MATCH($J6;Data!$A$1:$K$1;0))))

De data wordt gehaald uit de data sheet. Maar ik wilde nu graag dat wanneer ik in M6 t/m M11 een getal invul, het getal dat eigenlijk in K6 t/m K11 stond word vervangen door dit nieuwe nummer en dat de formule die ik hierboven heb getoond verder gaat met het nieuwe nummer. Misschien als je even naar het bestandje kijkt dat het wel duidelijk word. Het is in principe een voorraad verandering. De voorraad klopt wellicht niet en dan word berekend hoeveel de voorraad echt is(nieuwe nummer) en vanaf daar word verder gegaan met leveringen en verzendingen.

Alvast bedankt!
Rick

Bijlagen

Nee jammergenoeg niet,

wel alvast bedankt voor de hulp uiteraard.

Maar ik zal het met een voorbeeld duidelijk maken als dat gaat. Op 1 juni hadden we van elk product 200 stuks, op 10 juni hadden we van "1" nog maar 138, van "61" nog maar 94 etc.. etc...(de datasheet legt uit waarom: -61, -106 etc..etc...)
maar als ik nu weet dat er een fout is gemaakt en op 10 juni zijn er helemaal geen 138, maar 140 stuks over dan wil ik dit graag kunnen veranderen. Ik weet dat ik dan in de datasheet 2 kan invullen of -62 vervangen door -60 zodat het op 140 uitkomt in K6 in de kalendersheet . Maar ik zou graag willen dat ik dit echte nummer, de 140 dus, in M6 kan invullen en dat deze 140 dan ook word overgenomen in K6 en dat de verdere leveringen vanaf 140 doorgaan. Hetzelfde geld voor de andere producten in M7, M8 etc.. etc..

Hoe het zou moeten gaan:
Als de voorraad van "1" dus 138 is op 10 juni, en er is gecheckt en dit klopt niet want het is 140. dan vul ik dus 140 in in M6, deze 140 komt dan automatisch ook in K6 te staan en de leveringen gaan door op deze 140(in K6) hetzelfde geld voor de andere producten als die een andere voorraad hebben. Als K6 dan verandert is in 140 dan gaat de berekening dus hierop door en staat er op 14 juni 215 in K6 en op 17 juni staat er 152 in K6(alweer, zelfde geld ook voor K7, K8, K8 etc etc.

Dit is idee maar of het gaat?

groeten,
Rick

Beste Hoornvan,

Ik kom er toch nog niet echt uit. Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje gesnapt hebt?
Als niet, vraag maar raak! Ik hoop dat dit excel probleem op te lossen is.

Thanks!

Rick

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan