automatische inhoudsopgave

• Onderwerp starter Onderwerp starter han2
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

han2

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2004
Ik werk met Word 2003, heb dit forum al doorgelezen en ook al op Google geneusd, maar kom er niet uit. Ik hoop dat het me lukt het een beetje duidelijk uit te leggen :confused::confused:
Ik heb een flink bestand, waarin ik een inhoudsopgave wil invoegen. Heb al geëxperimenteerd, en op zich lukt het
om een inhoudsopgave te maken, echter niet met de hoofdstukken zoals ik ze vermeld wil hebben ( als ik het daarmee probeer, krijg ik telkens de melding : fout ; geen inhoudsopgavegegevens gevonden ).
Ik heb denk ik al door waar het probleem zit, maar ben zelf niet intelligent genoeg om het op te lossen ( of zal ik het er maar op houden dat ik mezelf al te suf gepiekerd heb ).Het lukt me om een inhoudsopgave te maken van alle tekst in mijn document, echter niet van de tekst die vermeld staat bovenaan de pagina. Deze tekst is het hoofdstuk en heb ik via beeld-koptekst en voettekst ingevoegd. Deze tekst is grijs op het scherm. Juist van deze tekst moet een inhoudsopgave gemaakt worden. Hoe kan ik dit oplossen ? ( opmaakprofiel : Kop 1, overzichtsniveau : niveau 1 ).

De koppen van de hoofdstukken moet je niet in kop- en voetteksten zetten.
De hoofdstukkoppen horen gewoon deel uit te maken van je tekst in je document (dus in het 'gewone' scherm)
bovendien moet je ze kenbaar maken als hoofdstuk-kop door ze te stylen met Kop1, Kop2, Kop3 enzovoort.

NB: Kop1, Kop2 en Kop3 is geen kwestie van volgorde maar van niveau

Code:
Kop1 Hoofdtuk 1

tekst tekst tekst
tekst tekst tekst

Kop2 onderverdeling hoofdstuk 1

tekst tekst tekst
tekst tekst tekst

Kop2 onderverdeling hoofdstuk 1

tekst tekst tekst
tekst tekst tekst

Kop1 Hoofdtuk 2

tekst tekst tekst
tekst tekst tekst

Kop2 onderverdeling hoofdstuk 2
tekst tekst tekst
tekst tekst tekst

Kop2 onderverdeling hoofdstuk 2
tekst tekst tekst
tekst tekst tekst

Kop1 Hoofdtuk 3

tekst tekst tekst
tekst tekst tekst

En als je de hoofdstuktitel bovenaan elke pagina wilt zien, doe je dat door een Style Ref veld te maken. Hierbij gebruik je Kop 1 als referentie. De koptekst wordt dan automatisch voor elke pagina goed opgemaakt.

@OctaFish: Jawel dat is weliswaar waar, maar dat heeft weer weinig met de inhoudsopgave te maken.....

Bedankt voor jullie reacties. De reden waarom ik de hoofdstukken in koptekst heb vermeld, is omdat ik dacht dat deze dan mee opschuiven als ik in het document aanvullingen doe ( als jullie begrijpen wat ik bedoel ). Dus altijd netjes bovenaan de pagina blijven en niet ergens halverwege komen te staan. Ook belangrijk is het dat de naam van de hoofdstukken automatisch bovenaan elke pagina in die sectie komt te staan. En dat werkt met koptekst uitstekend. Helaas kom ik er nu dus achter dat juist door het werken met kopteksten het maken van een automatische inhoudsopgave onmogelijk lijkt.

Laatst bewerkt:
@tecsman: mijn opmerking is volkomen terzake doende; TS wil de titel in de koptekst hebben, en daarom typt hij hem in de koptekst. En dat werkt uiteraard niet. Mijn oplossing werkt wel.
Kortom: gebruik Kop 1 voor je hoofdstuktitels die je in de koptekst wilt terugzien, en gebruik een { Style Ref } code. Dat ziet er voor Kop 1 dan ongeveeer zo uit: { STYLEREF "Kop 1" \* MERGEFORMAT }
Elke pagina krijgt nu de kop van de laatste koptekst, dus als je een nieuwe Kop 1 toekent, gaat de pagina vanaf dat punt met de nieuwe tekst verder. Je hoeft dus in je koptekst nooit meer wat aan te passen.
Gebruik Word waarvoor het bedoeld is ;)

Heel erg bedankt voor jullie oplossing ; het lukt me nu om een correcte inhoudsopgave te maken :thumb::thumb:Echter nog twee "maren" :
1.Als een bepaald hoofdstuk ( een hoofdstuk is bij mijn document een sectie ) uit meerdere bladzijdes bestaat, worden deze bladzijdes allemaal met bijbehorend paginanummer vermeld ( omdat ik bovenaan elke pagina het hoofdstuk vermeld ).Hoe krijg ik het voor elkaar om slechts een keer het hoofdstuk te vermelden ? Ik heb al zitten bedenken dat dit opgelost kan worden door voor de eerste pagina van een hoofdstuk het opmaakprofiel Kop 1 te gebruiken en voor de rest van de pagina's een standaardprofiel, maar misschien is er nog een simpele manier ?
2.Stel dat in een hoofdstuk zoveel aanvullingen komen dat op een gegeven moment een nieuw blad komt, wordt het hoofdstuk natuurlijk niet automatisch weer bovenaan die pagina gezet ( wat met het gebruik van kop-en voettekst wel gebeurt ). Is hier ook nog een oplossing voor ? ( wat een vragen he )

Laatst bewerkt:
Je bent dubbel bezig.

Je maakt net alleen gewone hoofdstuk koppen in je tekst
Maar je zet ze ook nog eens bovenin in je koptekst.
Geen wonder dat al die paginas apart worden opgenomen; die hebben allemaal een hoofdstuk in hun koptekst.

Wat is overigens de reden dat elke hoofdstuk ook nog eens een keer als sectie is ingedeeld?

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest ; eerst had ik inderdaad de hoofdstukken vermeld in een koptekst. Hierbij lukte het me dus niet om een inhoudsopgave te maken. Ik had begrepen dat ik de hoofdstukkoppen juist niet in kop-en voetteksten moet zetten. Dus heb ik de kopteksten verwijderd en de hoofdstukkoppen gewoon met opmaakprofiel Kop 1 bovenaan de pagina's staan. Dus volgens mij geen kwestie van iets dubbel doen.....Echter bij de inhoudsopgave worden nu als hoofdstukken alle tekstdelen die opgemaakt zijn met Kop 1, vernoemd. Aangezien bovenaan elke pagina het hoofdstuk ingetypt is, en sommige hoofdstukken uit meerdere pagina's bestaan, komt bij de inhoudsopgave voor elke pagina uit het hoofdstuk een vermelding.
De reden waarom ik met secties werk ; omdat ik dus met kop-en voettekst werkte en per hoofdstuk een andere titel nodig had. Als ik niet met secties zou werken zou een bepaalde titel die bij een hoofdstuk ( = sectie ) hoort, ook boven het verkeerde hoofdstuk/sectie komen staan.

Ik snap je vraag niet;
... voor de eerste pagina van een hoofdstuk het opmaakprofiel Kop 1 te gebruiken en voor de rest van de pagina's een standaardprofiel
Hoe bedoel-u? Een opmaakprofiel heeft betrekking op tekst, niet op een pagina. Zelf probeer ik het aantal secties in een document zo laag mogelijk te houden, en dat houdt dan in dat ik in Kop 1 definieer dat tekst met Kop 1 op een nieuwe pagina begint. Je hebt dan helemaal geen secties nodig bij een nieuw hoofdstuk.

Jullie hebben ondertussen waarschijnlijk al in de gaten dat ik geen genie ben in het werken met Word :o. Ik werk er al heel lang mee en dit gaat me goed af, maar dan praat ik over standaard documentjes met opmaak waar je niet teveel bij na moet denken. Ik waardeer jullie geduldige uitleg, maar denk dat ik gemakshalve maar afzie van de inhoudsopgave ; zoals de opmaak tot nu toe is, werkt het allemaal perfect ( op die inhoudsopgave na dan, maar die ga ik dan wel op een andere manier invoegen ). Nogmaals dank voor jullie reacties ( ik heb weer veel bijgeleerd )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan