• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische naamgeving???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fennix

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2006
Situatie:

Ik heb een excel bestand genaamd week1 met een macro kopieer ik gegevens vanuit dit bestand naar een bestand genaamd weekorg. Van bestand weekorg verander ik dan de bestandsnaam in week2.

Later voer ik deze handeling met week2 ook weer uit om een bestand met de naam week3 te krijgen.

Vraag:

Is het mogelijk de bestandsnaam van weekorg steeds automatisch met 1 te verhogen, zodat ik de bestandsnaam van weekorg niet steeds handmatig moet wijzigen?

BVD

Kun je niet eenvoudiger week1.xls opslaan als week2.xls?

Maar anders met een macro'tje de eerste 4 karakters vaan week1 afslopen, restant omzetten naar een waarde, eentje erbij en alles weer als tekst aan elkaar knopen.
Te laat om het ff te maken ;-)

Beste Palmpje,

Ik kan week1 niet rechtstreeks omzetten naar week2 maar heb daar het lege bestand weekorg voor nodig.

Als je mij uit kan leggen wat je bedoelt met afslopen en omzetten naar waarde, dan kan ik misschien verder. Ik weet niet of de macro die je voorstelde veel werk is, maar als je me daarmee kan helpen eventueel met uitleg dan ben ik je zeer dankbaar.

Palmpje bedoelt waarschijnlijk zoiets als dit:

WkNr = Mid(ActiveWorkbook.Name, 5, Len(ActiveWorkbook.Name) - 8)
NweNaam = "week" & WkNr + 1
Workbooks("weekorg.xls").SaveAs Filename:=NweNaam

- In de 1e regel wordt het weeknummer bepaald uit de naam van het huidige bestand.
- In de 2e regel wordt een nieuwe naam samengesteld van "week" + volgende week (bijv. week 3)
- In de 3e regel wordt het bestand weekorg.xls opgeslagen onder die nieuwe naam.

Ik ben nog niet thuis in VBA doe wel mijn best, maar ik weet niet hoe ik dit in een macro moet opnemen kun je dit nog verduidelijken, of is dit nog te hoog gegrepen voor mij?

Je kunt de code op verschillende manieren laten werken.
Bijvoorbeeld:
- bij het afsluiten van een bestand.
- via een macro.

En er zijn nog wel een paar manieren.

Het maken van een macro zal ik even toelichten.

Je klikt op Extra, Macro en vervolgens Nieuwe macro opnemen.
Er verschijnt een menu waarin gevraagd wordt om een macro naam (het begint standaard bij macro1). Kies eventueel en naam en klik op OK.
Je ziet een klein menuutje verschijnen met ondermeer een vierkant blokje. Klik op dat vierkant blokje en de macro wordt beeindigd.
Ga dan naar Extra, Macro en Macro's. Kies in het menu voor Bewerken.

Er verschijnt het volgende scherm (macro.jpg)

Toelichting van de kleuren:
- zwart = code
- groen = tekst. Tekst kan je zonder probleem verwijderen of aanpassen. De computer ziet het niet als code. Als je het apostrofe teken ( ' ) voor of in een regel zet dan ziet de computer alles wat achter dat teken staat als tekst.

Vervolgens kan je de code die in mijn vorige reactie stond kopieren naar de macro. (zie macro (ingevuld).

Als er vragen zijn dan hoor ik het wel.

Laatst bewerkt:
Bedankt maar weer, het is weer precies wat ik nodig heb.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan