• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische opmaak excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Ik heb een vraag over automatische opmaak in een werkblad. Ik weet niet of het met voorwaardelijke opmaak kan, of met een ingewikkelde formule. Ik kan de vraag alleen maar ahv de bijlage uitleggen.

Zie tabblad: jan

in cel C4 heb ik tekst getypt. Nu wil ik eigenlijk dat de cel waarin tekst getypt wordt geel wordt en ook de cel ervoor (in deze dus C3).

In veel gevallen zal de tekst bv en cv getypt worden, maar het kan ook andere tekst worden. Het meest ideaal zou het zijn als de cel geel wordt zodra er tekst in getypt wordt. Ongeacht welke tekst dit dan ook is.

Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen.

Bvb. voor cel C4:

Voorwaardelijke opmaak, dan:

Formule is, dan:

=LENGTE(C4)

dan een geel kleurtje, dan OK.

Wigi

in cel C3 en C4 voorwaardelijke opmaak >> formule is =ISTEKST(C4)
Dan wijzigt de cel enkel bij tekst van kleur en niet bij getallen

Mvg

Rudi

Briljant Die ga ik nog toevoegen.. Thanks..

Misschien mag ik nogmaals van jullie kennis gebruik maken.
Kunnen jullie me helpen met het volgende probleem. Ik heb nl hiervoor nog nooit een goede (en vooral simpele oplossing gevonden).

Ik moet dit rooster voor een heel jaar maken. En de datum (zoals je in blad JAN kun zien) moet achter de dagen komen te staan. Ik heb een tabblad KALENDER gemaakt. Ik dacht hier een jaarkalender (schooljaar) te maken. Zodat ik later de verwijzingen in de roosters kan zetten. Hoe kan ik op dat tabblad KALENDER nou op een simpele wijze het rooster maken? Het is nl niet steeds zo dat er in de formule +1 kan staan. Want dan ga je bij sommige maanden van 30 naar 31 (terwijl er misschien maar 30 dagen in deze maand zitten) en dan van 31 naar 32 (terwijl hij dan weer naar 1 moet springen). Ook naar beneden toe komen er niet altijd 7 dagen bij (vakanties etc).

Ik zit me nu te bedenken dat ik wel de weeknummers kan neerzetten voor de goede weken (en dus de vakantiedagen ertussen kan zetten). Om vervolgens met een verticale celverwijzing de data over te nemen. Ik moet dit namelijk jaarlijks gaan maken, dus wil heel graag een praktisch blad. Ik hoop dat iemand me weer kan helpen.

Ik heb een nieuwe bijlage toegevoegd.

ik heb zelf al even zitten stoeien.. (ik begin bijna iets te snappen van excel)..
Ik heb mijn nieuwe bijlage toegevoegd. Is er wellicht nog een makkelijkere manier?
Ik hoef nu alleen maar op het tabblad KALENDER de eerste schooldag in te typen.
En straks op alle maandtabbladen in de zoekfunctie de week wijzigen. Kan het nog makkelijker?

Daan, ben al even bezig geweest. In het blad kalender moet je nog enkel de jaartallen in de rode velden wijzigen en de datums worden automatisch aangepast en moet je nog enkel de schoolweken manueel aanpassen (kolom A). Op blad jan moet je nu nog enkel de eerste weeknummer wijzigen en alle verdere weken en datums worden aangepast. Bekijk het eens en dan horen we wel verder.

Mvg

Rudi

Bijlagen

ik krijg je bestand met geen mogelijkheid meer open. Heel vreemd misschien. T is geen excel bestand meer.

heb ook al regelmatig problemen gehad met zip-files.
Open bestand met Winrar >> rechtsklikken op file >> Bestanden weergeven >> xls-file openen

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan