• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische opmaak van randen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Olaus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Olaus

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
Hallo allemaal,

Na lang zelf prutsen leg ik mijn vraag hier neer.

Ik probeer een lijst te maken van deelnemers van ons verkeersexamen.
Ik vul hier bij het aantal deelnemers in (G7) en de lijst laat ik beginnen in C11. Dit zijn vaste gegevens.
De lijst is 5 kolommen breed(C,D,E,F,G). In kolom C komen de nummers te staan van 1 tot de waarde in G7.
Bij 25 deelnemers is het bereik dus C11:G35.
Nu wil ik over dit gehele bereik de cellen automatisch van randen laten voorzien.
Na het printen vul ik bijvoorbeeld als aantal leerlingen 16 in. Nu wil ik dat alle lijnen verdwijnen en voor het nieuwe bereik(range) C11:G26 weer alle lijnen om de cellen worden geplaatst.

Olaus,

Ik heb een oplossing met behulp van Voorwaardelijke opmaak. Zie ook het voorbeeld document. Hoe ben ik te werk gegaan?

• Ik heb het hele bereik waarop mogelijks een kader opmaak kan toegepast worden geselecteerd: van C11 tot G65536 (dit kan natuurlijk ook minder zijn :-) )
  • Opmaak - Voorwaardelijke opmaak
  • In plaats van 'Waarde Is' kies je 'Formule is'
  • in het formule vakje heb ik volgende formule ingevuld : =RIJ(C11)-11<$G$7
  • Vervolgens op 'Opmaak' klikken en de rand opmaak instellen.
  • OK!

Pluis het eens uit en zeg of het goed is of niet... :-)

Succes!

Bijlagen

Tjee, dat is snel

Bedankt voor de inzet.

Een kleinigheid is dat er bij minder dan 6 personen de lijnen om de cellen niet geheel mee lopen. Op zich geen probleem omdat er niet minder dan 6 mensen meedoen.

Wat ik wel leuk zou vinden is dat er in de eerste kolom ook de nummers verschijnen.

Olaus

Gek, normaal zou het perfect moeten gaan voor gelijk welk aantal personen... Probeer eens PgUp-PgDn te doen nadat je een aantal hebt ingegeven. Zo "ververs" je de tabel...

Om die getallen er in te krijgen zal je, vrees ik, toch moeten gebruik maken van een VBA-module.

in c11 voer je 1 in, dit nummer zal hier altijd staan.

in c12 de formule:

=als(c11+1>$g$7;"";c11+1)

Deze formule kopieren tot c35.

Geplaatst door Hans123
in c11 voer je 1 in, dit nummer zal hier altijd staan.

in c12 de formule:

=als(c11+1>$g$7;"";c11+1)

Deze formule kopieren tot c35.

:)

Dan kan je evengoed '1' in C11 zetten, en dan met de rechtermuisknop ingedrukt doorkopiëren en 'Reeks doorvoeren' kiezen... (ofwel met de smarttag werken).

Net iets eenvoudiger... ;)

Bijna Goed.

Bij een het aantal 15 is rij 16 leeg en rij 17 tot nummer 35 krijg ik de melding #WAARDE!.
Ik weet wat het probleem is maar krijg het niet weg.

Olaus

Met de volgende formule in cel c12 dan ?

=ALS(ISGETAL(c11);ALS(c11+1>$g$7;"";c11+1);"")

en dan kopieren natuurlijk t/m c35

Maglor heeft het volgens mij niet helemaal begrepen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan