• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische top-tien score

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsvdbroek

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2010
Dames en Heren,

Wij zijn op het moment bezig met een onderzoek.
Hierbij hebben wij een lijst met verschillende opties, per optie is een score te verkrijgen.
Uiteindelijk wordt er automatisch een eindscore per optie weergegeven.

Deze eindscore moet worden weergegeven in een top-tien zodat de beste optie gekozen kan worden. Op dit moment maken wij gebruik van verticaal zoeken en wordt er gezocht naar de maximale score, max-1, max-2 etc.

Het komt nu echter voor dat er opties zijn met dezelfde score, in deze gevallen wordt alleen de eerste van de opties weergegeven en niet de overige opties met dezelfde score.

Voorbeeld:
Optie: Score
1 20
2 12
3 14
4 14
5 20
6 18
7 20
8 11
etc.

In dit geval zouden dus opties 1,5 en 7 de beste opties zijn, echter geeft excel dan alleen de eerste optie weer.

Onze vraag: Is er een functie die automatisch een top-tien score opstelt en alle overlappende opties meerekent? (of is excel hier niet dynamisch genoeg voor)

Wij hopen dat jullie kunnen helpen.

Groeten,

Niels vd Broek en Jan-Hein Wiegmans

Je kunt hiervoor de functie

Code:
=GROOTSTE(A1:A11;1)
gebruiken.

Het laatste cijfer geeft de volgorde aan.
dus 1 de grootste en 2 de op een na grootste enz.
De dubbele getallen worden niet genegeerd.

Mvg

Piet

ik zie dat de discussie al oud is maar toch had ik er nog een vraag over.
dor deze formule word de grootste waarde gepakt maar wat ik zoek (uit een bestand van 10 000 regels minimaal) is welke waarde het meest voorkomt en daar een top tien van.
(het betreft artikel retouren per afdeling, ik wil dus een top tien van meest voorkomende artikelen per afdeling)

tot dusver lukt deze formule niet of heb ik dan iets verkeerd gedaan (zou zomaar kunnen, eerste keer dat ik de formule gebruik:) )

dank!

hey,
Super oplossing, ik had geen idee dat ik er zo naar moest kijken.
Hier kan ik zeker mee vooruit!

gr Bas

p.s. ik probeer de vraag op opgelost te zetten maar ik heb het draadje niet gestart...kan iemand anders dit voor me doen?

Dit topic is gedateert, m.a.w. het is ouder dan drie maanden en mag dus met rust gelaten mag worden. Topic gaat op slot en wordt overgedragen aan de afdeling BNw(Betere Naslagwerken)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan