Automatische update van textbox waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

RRickD

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2010
Hallo,

Ik hoop dat ik mijn probleem goed uit kan leggen.

Vanuit een table en een query heb ik grafieken gemaakt in een report die de verwachte resultaten en de re묥 resulaten per maand weergeven.
Nu wilde ik in deze report naast de grafiek ook een tekstbox of hokje hebben waarin wordt weergegeven met hoeveel % we de voorbije maand boven of onder de verwachte resultaten zaten.
bijvoorbeeld verwacht januari= 100 reë¬*januari= 120 ----> (120-100)/100 )*100%= +20%

En ook dat deze procenten dan automatisch elke maand worden ge-update als de data van de nieuwe maand met de bekende re묥 resultaten word ingevoerd. De automatische groene en rode kleur achtergrondkleur heb ik al kunnen instellen met conditional formatting maar ik weet niet hoe ik de gegevens van de verwachte en re묥 maand moet invoeren bij de textbox om zo een formule te maken voor deze automatische update.

ps: ben geen held in Access dus aub niet te technisch :)

gr,
Rick

Afhankelijk van hoe je tekstvakken heten, maak je een formule bij de optie <Besturingselementbron>:
=(cDbl([Tekstvak1])-cDbl([Tekstvak2]))/cDbl([Tekstvak2]) )*100%

Bedankt voor de reactie, en ik snap ook wat je bedoelt maar de data die ik nodig heb om het percentage te berekenen(verwacht en reël cijfers) staan alleen maar in een table en een query en worden dan weergegeven in een grafiek.
Dus ik denk niet dat tekstvakken van toepassing zijn.

de query bestaat uit de volgende kolommen:

verwacht/reël
maand
resultaat

En ik moet dus op de een of andere manier deze resultaten in die tekstbox formuleren om zo automatisch elke maand een nieuw percentage(pos of neg) te kunnen weergeven.

gr,
Rick

In de bijlage trouwens een prntscreen van het report.

De Ist lijn geeft de reële resultaten per maand weer en de Plan lijn de geplande.
Nu wil ik dus rechtsboven in beeld bij On Plan(groene textbox) graag de automatisch de procentuele verschillen per maand tussen gepland en reël als dat gaat. En bij elke nieuwe maand zou dan het procent automatisch veranderen in die textbox.

mvg,
Rick

Bijlagen

• Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    93,2 KB · Weergaven: 80
Als je de waarden niet in een tekstvak in het rapport hebt staan, vervang je de woorden Tekstvak1 en Tekstvak2 door de velden die uit de query komen. Maakt voor de formule en het rapport niet uit.

Sorry dat ik er weer niet uit kom,

Ik heb de engelse versie dus bij control source typ ik de volgende formule in:
=(cDbl([ ])-cDbl([ ]))/cDbl([ ])*100 en tussen de rechthaken moet ik dan de naam van de velden in de query invullen?

Ik weet alleen niet welke naam dan want ik heb dus 4 kolommen in de query:

eentje met de titel plan/reël, hierin staan 24 woorden (12x plan en 12x reël vanwege de maanden)
eentje met de maanden (24 stuks, 12 voor plan en 12 voor reël)
eentje met de resultaten (12x plan en 12x reël)
en eentje met ID nummers

Nu vraag ik me dus welke naam of welk veld ik moet invoegen in de hierboven beschreven formule zodat dat percentage berekend word?

Sorry dat ik het nog niet snap

mvg,
Rick

Misschien is het handiger om een voorbeeldje te maken, want ik snap op mijn beurt weer niet helemaal waar je gegevens voor de lijnen vandaan komen.... Welke velden heb je in de query staan? En welke velden gebruik je voor de berekening?

Ik probeer het uit te leggen hoe het in elkaar zit.

We hebben dus een form waarin data die ik ontvang op papier word ingegeven. Dit is dus de data van de reële resultaten van de afgelopen maand, De plan data voor elke maand is al van te voren ingegeven en staat dus al vast, de reële data komt er dus elke maand bij. Uiteraard is er dan een verschil tussen deze twee. De table slaat deze data dus op en deze table bestaat uit de jaren 2008,2009 en 2010. De query zorgt er eigenlijk alleen voor dat elk jaar appart word genomen. We hebben dus een query voor 2008, 2009 en 2010. De queries(dus de kolommen) zien er als volgt uit, bijvoorbeeld 2008:

Plan/reël maand resultaat ID

Plan2008 1 100 1
reël2008 1 120 2
Plan2008 2 80 3
reël2008 2 75 4
Plan2008 3 90 5
reël2008 3 95 6

De grafiek word is gewoon gebaseerd op de query en de ingevoerde data bij de input form. elke maand word er nieuwe reële data bijgevoegd en dan krijgt de reële grafieklijn dus zijn vorm. De plan lijn bestaat al want die data word, zoals gezegd van te voren ingevoerd. Nu wilde ik dus bij het rapport, nasst of bij de grafiek, ook een hokje ofzo maken waarin word weergegeven hoeveel % het reële resultaat van de laatste maand verschilt van het plan. Ik wil dit dus niet elke maand zelf uitrekenen en daarom wilde ik weten hoe ik het voor elkaar krijg om dit procentuele getal weer te geven en dat het dan elke keer als er nieuwe data bijkomt van een nieuwe maand automatisch verandert net zoals de grafiek bijvoorbeeld automatisch langer wordt en vorm krijgt wanneer in het input formulier reële data word ingevoerd voor een nieuwe maand. Voor 2008 en 2009 zal het procentuele getal niet veranderen want de laatste maand is hier al geweest, maar voor 2010 zou het wel nog elke maadn veranderen. Ik weet dus alleen niet hoe ik dit voor elkaar krijg.

In de bijlage nogmaals de voorbeeld grafiek van 2008, rechtsboven is de textbox(als dit dus mogelijk is met zo´n box) waarin ik graag dit procentuele getal zou willen hebben. In deze grafiek zou dus rechtsboven -6,6% moeten staan vanwege het verschil in plan en reël(Ist) in december. Als ik dit zou doen voor 2010 zou dus elke maand(jan, feb, maart...) een nieuwe percentage daar staan.

Hopelijk heeft u iets aan dit lange verhaal :)

PS: het query voorbeeld wordt niet goed weergegeven, de kolommen zijn: plan/reël, maand, resultaat, ID en daaronder staat de rest een beetje scheef en naar links

gr,Rick

Bijlagen

• Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    93,2 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
Nou dan gaan we wel hier verder,

Ik heb 2 afbeeldingen bijgevoegd, het zijn voorbeelden van de query en het report (let niet op de jaren want het zijn maar twee voorbeelden, en denk in de grafiek maar een denkbeeldige lijn ofzo :)

Op basis van de cijfers in de query word de grafiek gevormd en nu wilde ik dus ook dat auto percentage rechts boven(report voorbeeld) hebben.

Hopelijk helpen de afbeeldingen om een beter beeld te vormen?

ciao!

Bijlagen

• Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 61
  • Picture2.png
    Picture2.png
    94 KB · Weergaven: 67
Als ik je afbeeldingen zo bekijk, heb je aparte records voor Plan en Reëel. Daarmee maak je het eigenlijk al onmogelijk om een berekening met percentages te kunnen maken, omdat je de getallen met elkaar wilt kunnen vergelijken op Recordniveau. Je wilt, neem ik tenminste aan, als voorbeeldje Plan en Reëel uit Maand 3 en Jaar 2008 vergelijken. En uiteraard de andere maanden/jaren.
Dus je zult er eerst voor moeten zorgen dat je deze gegevens in één record in een tabel of query krijgt. Dat kan overigens wel met een query, waarbij je de jaren en maanden aan elkaar koppelt, en vervolgens alle velden in het queryraster zet. Als dat werkt, kun je vervolgens de berekening maken.

Ah okay,
Ik dacht zelf ook ald at de vorm van query niet geschikt was voor een formule.
Ik heb even als voorbeeld een afbeelding bijgevoegd..deze table heb ik even snel gemaakt, ik denk dan dat de query er zo uit moet zien?
Maar hoe precies doe ik dan de huidige query zo maken zoals in de bijlage? dat het mogelijk is om de berekening te maken? Weet er jammergenoeg niet veel vanaf...

Bijlagen

• Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 74
Hoe heb je dan het nieuwe voorbeeld gemaakt? Want dat is inderdaad wel wat je zou moeten hebben...
Als je alle gegevens in één tabel hebt staan, met dus verschillende records voor gepland en reëel, dan zou je twee queries moeten maken; één voor gepland en één voor reëe. Deze twee queries 'knoop' je dan aan elkaar op basis van Jaarveld en Maandveld. Vervolgens zet je de velden in de query.l

Dat voorbeeld heb ik gewoon manueel gemaakt dmv een table te maken en manueel wat in te voeren. a
Aangezien ik sowieso nog wat aanpassingen moet maken maak ik denk ik een nieuwe table en een nieuwe form en dan voer ik gewoon de oude data opnieuw in en dan heb ik meteen de goeie tabel en records. Alleen de vraag is dan, als ik eenmaal de records goed heb staan, hoe ziet de formule eruit om in het report dat procentuele verschil te krijgen, dat ook nog eens automatisch verandert als er data van een nieuwe maand in de form bijkomt?

Ik neem aan dat dit moet gebeuren in een tekstvak en dan bij controlsource die formule invoeren?
De kolommen van de query zouden dan bestaan uit: Year, Month, PlanVVGK, IstVVGK (Ist=reël)
Is het dan mogelijk om een formule te maken die automatisch het procentuele verschil toont ergens in het report? Zoals gezegd, 2008 was maar een voorbeeld en aangezien er daar geen nieuwe maanden meer bijkomen zal het niet meer veranderen, maar voor 2010 wel natuurlijk.

Sowieso al erg bedankt voor je hulp tot nu toe!

Je denkt in de goede richting :thumb: De formule is in principe heel simpel: [PlanVVGK] en [IstVVGK] op elkaar delen zoals in het begin al staat uitgelegd (door jezelf eigenlijk al...) .
De vraag is echter hoe je de formule wilt gaan gebruiken: je hebt op je formulier één tekstvak staan voor de berekening. Dat houdt in, dat je de berekening maakt over (vermoed ik) alle waarden die je gebruikt in de onderliggende query. Wil je de berekening voor elke maand hebben, dan moet je meer tekstvakken hebben; voor elke maand één. En je moet die dan op de één of andere manier zien te vullen met de juiste maand... Maar eerst dus maar eens de vraag wat je eigenlijk wil zien in dat ene tekstvak...

Poeh gelukkig ;)

Euhm, Ik wil eigenlijk maar 1 tesktvak, waarin alleen het procentuele verschil staat van de als laatst ge-update maand. Dus niet van elke maand, voor mij is alleen de laatste maand belangrijk. Als het dus Juni is wil ik graag het verschil van de afgelopen maand zien: mei
en de maand erna, als het resultaat van juni bekend is dan zie je het verschil van juni. En dit dan automatisch, elke maand.

grtn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan