Automatiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Emelie

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2009
Hey allemaal,

ik wil iets met access forceren maar heb TOTAAL GEEN IDEE hoe eraan te beginnen.

Oke hier komt het: de gegevens worden in een formulier ingevuld en dan als rapport afgedrukt ... maar voor het invullen van de gegevens zit ik met een probleem. Mijn baas wil dat hij op het formulier gewoon een getalletje invult bvb "1" en bijgevolg een bepaalde tekst automatisch verschijnt. Dus hij heeft verschillende besluiten/teksten en wil elk soort besluit aan een nummer koppelen. Zodat hij enkel nr 1, 2, 3, ... ingeeft en hierdoor wordt een volledige tekst weergegeven op het formulier ... Iemand enig idee hoe ik dit moet doen? Kan ik in een tabel de nummertjes met de teksten combineren? En zoja, hoe krijg ik het dan dat mijn baas enkel een nummer ingeeft en de tekst automatisch verschijnt?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen?!

Dikke kusjes alvast!!!:love:

Jouw vraag is simpel op te lossen met een tabel met (minstens) twee kolommen: één kolom met de nummers, en één kolom met de tekstfragmenten. De tekstkolom kun je het beste het type Memo geven, dan kun je er genoeg tekst in kwijt.

Op het formulier maak je met de wizard een keuzelijst, waar je deze tabel als bron voor gebruikt. Access zal wel aanbieden om de sleutelkolom te verbergen, maar dat doe je in dit geval niet, want je wilt de nummers juiste gebruiken om op te selecteren. Je zou zelfs, als je alleen de cijfers wilt zien, de tweede kolom kunnen verbergen. Geef deze keuzelijst een naam, bijvoorbeeld LstTekst.
Op het formulier heb je als het goed is ook een tekstvak voor de tekstfragmenten. Via <Eigenschappen> geef je dit tekstvak de <Besturingselementbron> : =LstTekst.column(1).
En klaar is-tie! Als je baas nu een cijfer intypt, krijgt ie automatisch de bijbehorende fragmenten in het tekstvak.

Hey Octafish,

ik heb het geprobeerd maar het lukt niet ... Ik moet wel zeggen dat ik met Access 2003 werk, mss is dit anders.

Ik heb een tabel met 2 kolommen gemaakt. Kolom 1 met de "Nummers" en kolom 2 met de "Besluiten".

Nu heb ik op het formulier met de wizard een keuzelijst gemaakt en dan kies ik de optie om de input via een tabel te laten verlopen (het is ofwel die optie ofwel de optie om alle gegevens zelf in te vullen) dan kies ik mijn tabel maar vervolgens krijg ik enkel de kolom "Nummers" te zien en niet de kolom "Besluiten". Mss zit daar het probleem, ik weet het niet.

Ik heb dan de keuzelijst een naam gegeven via de eigenschappen --> All --> Name en als naam LstTekst gekozen

Dan heb ik in het tekstvak waar de besluiten moeten komen als besturingselementbron "=LstTekst.column(1)" geschreven .. maar helaas

Ik kan wel een Nummertje kiezen in de keuzelijst maar het tekstvak voor de besluiten blijft leeg ... Zie je ergens waar ik een fout heb gemaakt?

Dikke kusjes :love:

Hey Octafish,

euhm kheb gelijk nog een klein probleempje :o

Eigenlijk is het een groot probleem ... ik heb dus een tabel gemaakt en 2 subtabellen en allemaal gekoppeld en het lijkt te werken.

Nu heb ik een formulier gemaakt van die tabel en de 2 subtabellen en ik wou het eens uitproberen en nu blijkt er NIKS van te werken :shocked:

Wil je anders eens naar mijn databank kijken? Zoja zal ik ze hier posten.

Alvast heel fel bedankt en dikke kusjes :love:

Hey octafish,

ik probeerde mijn databank te uploaden maar hij geeft steeds een foutmelding, kan ik het niet naar een emailadres ofzo van jouw doorsturen?

Het bestand is niet te groot maar het is .mdb, mss is dat het probleem?

Laat iets weten,

dikke kusjes,

Emelie

Als je hem kunt posten, dan is dat wel wat handiger.... Ik zit net te bedenken, dat het misschien niet mogelijk is om een Memoveld te gebruiken in een keuzelijst :o Althans: niet via de wizard. Microsof :evil:
Edoch, niet getreurd: Je maakt dus een keuzelijstje, met alleen de nummers als veld. Netjes afmaken, en opslaan.
Nu ga je naar <Eigenschappen>, tabblad <Gegevens> en klik je op de knop met de 3 puntjes achter Rijbron. Je ziet nu de tabel die je gebruikt. Staat waarschijnlijk dus maar één veld in. Zet nu het Memoveld er bij, en sluit de query af. Uiteraard opslaan...
Vervolgens ga je naar het eerste tabblad. Daar maak je de volgende aanpassingen:

Aantal kolommen: 2 (stond waarschijnlijk 1)
Kolombreedten: 2;5 (stond waarschijnlijk één getal, mag je ook laten staan... wel een getal erbij voor de tweede kolom)
Aantal rijen: 20
Lijstbreedte: 7,5

Nu zou 't moeten werken!

Om de db te posten kun je hem het beste eerst zippen naar zip of rar. Het bestand moet binnen de 100kb blijven, anders lukt het niet. Met WinRar kun je hem makkelijk in brokken van 100 kb splitsen, mocht dat nodig zijn!

Hey Octafish,

ik heb de db in zip gezet maar het is idd te groot :o

Het probleem is dat ik op de pc van mijn werk niets mag installeren bijgevolg heb ik geen WinRar en kan ik dat ook niet installeren :(

Is er echt geen andere manier om je de db door te sturen?

xxx

Stuur maar naar op, dan kijk ik er vanavond naar!

Laatst bewerkt:
Hey Octafish,

samen met anderhalve bladzijde ge*** over wat ik allemaal al heb geprobeerd en wat allemaal nog niet gelukt is in access ... heb ik de databank doorgestuurd :D

Ik HOOP echt dat jij mij wil helpen ...

Dikke kusjes en dank je wel!!! :p

Dat wordt vanavond dus weer niet de kroeg in :confused:

Weeral??? Spendeer jij misschien al jouw avonden aan het helpen van hulpeloze meisjes?

Als dat zou kunnen..... Meestal zijn het oude besjes met teveel haar op de rug ;)

Lieve Octafish,

ik hoop dat je me niet gaat aanklagen voor stalking maar heb je nog een mailtje gestuurd.

Kennelijk is mijn almachtige PC-expert vergeten de attachment in zijn mail te zetten :p

Ik wacht vol spanning!!!

Emelie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan