autonummering herstellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

typmiep07

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 feb 2006
hallo,

ik heb in mijn database een aantal records verwijderd. achteraf gezien was dit niet nodig. maar nu kan ik mijn autonummering niet meer activeren en tevens als dat zou lukken begint tie weer bij 1. Wie weet hoe ik dit weer in werking kan stellen en hoe ik het weer vanaf het laatste nummer automatisch kan laten doortellen? :(

Gr, typmiep

Dat kan je doen door het datatype van de kolom te veranderen in number. Daarna doe je een compact and repair (tools -->database utilities --> compact and repair). En als laatste zet je de autonumber weer aan.

Maak wel eerst een backup zodat je terug kunt als het mis gaat.

Grtz,

AN herstellen

beheer25 zei:
Dat kan je doen door het datatype van de kolom te veranderen in number. Daarna doe je een compact and repair (tools -->database utilities --> compact and repair). En als laatste zet je de autonumber weer aan.

Maak wel eerst een backup zodat je terug kunt als het mis gaat.

Grtz,

Hoi,

Ik heb je advies opgevolgd maar krijg nog steeds dezelfde foutmelding:

Can't change the datatype of any field to autonumbering, even if you haven't yet added data to that field. add a new field to the table enz... enz...

Heb je eventueel nog andere opties? Alvast bedankt!!!

Gr,:)

Een optie uit de praktijk

Maak een kopie van je database ZONDER data. Stel in deze nieuwe tabel het betreffende veld in als autonummering. Maak vervolgens een toevoegquerie waarbij je alle data vanuit de oude tabel overzet naar de nieuwe. De oude nummering zal worden toegevoegd aan het nieuwe (autonummering) veld. De autonummering gaat daarna vervolgens verder. Zou je de autonummering weer mooi vanaf 1 willen laten beginnen dan neem je het oude nummerveld in de toevoegquerie NIET mee. Suc6

Als je een veld van type wilt veranderen, moet je eerst de data in de tabel verwijderen..
In relationships moet je dan alle relaties verwijderen die aan die tabel hangen.

Daarna kan je je veld in "autonumber" zetten.
Als je dan data invoert (met de id erbij) en als de id van het laatste record nu 45844455 is,
zal hij automatisch verderdoen.. 45844456 dus.

Dus, in Access:

- Tools -> Relationships
- Verwijder de relaties met de tabel die je wilt wijzigen (klikken op de lijn en "delete"). Sluit uw venster.
- Verwijder alle data die in de tabel zit.
- ga naar "design view" en verander "number" in "autonumber"
- Zet uw relaties terug

Klaar is kees :p
Moet nu opgelost zijn..

Good luck ;)

Laatst bewerkt:
Hallo,

even terzijde deze opmerking.
Autonummering is alleen bedoeld om rijen uniek te identificeren.
Dat er gaten in vallen, is niet belangrijk en aanpassen zodat de nummers elkaar netjes opvolgen is nergens voor nodig.

Als je autonummering wilt gebruiken om volgnummers aan te maken (ordernummers, faktuurnummers, et cetera), never nooit niet doen!
Gebruik daarvoor een zelfgemaakt tellertje.

Groet,

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan