autonummering resetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Weet iemand of het mogelijk is de autonummering te resetten?

Na een tijdje 'prutsen' heb ik een tabel en bijbehorend formulier gereed om onkostendeclaraties aan te maken. Graag wil ik het veld autonummering gebruiken voor het nummer van de onkostenota; dit is gegarandeerd uniek, precies wat ik nodig heb. Maar door het prutsen zit ik nu aan nummer 52, terwijl de tabel leeg is (alle testjes verwijderd).

Als het resetten niet gaat (wat ik vrees) dan zou ik graag een nummer gebruiken dat overeenkomt met het record/tabelrij, dus record/tabelrij 2, onkostendeclaratie 2 etc. Alleen weet ik niet hoe ik een dergelijk automatische nummering, dat dus terugkijkt in de tabel naar de voorgaande rij, kan maken. Iemand een idee?

als je alle records verwijderd hebt kan je dat doen,
met Database Comprimeren en herstellen
onder het tabje hulpmiddelen voor database

Of, en dat voorkomt dit soort problemen, gebruik een functie die een oplopend nummer genereert als je een nieuw record aanmaakt. Dat voorkomt gegarandeerd gaten in je nummering. Een autonummerveld is prima als je de records in een vaste volgorde wilt kunnen teruglezen, maar is minder geschikt in een zakelijke omgeving omdat je dan juist niet wilt dat er gaten vallen in de nummers. Als je in dit forum op 'volgnummer' zoekt, vindt je verschillende soorten volgnummers die je kunt implementeren.

eentje die ik gebruik,
is deze
Code:
Private Sub Form_Current()
If Me.NewRecord Then
    On Error Resume Next 'It should never occur, just to be sure...
    Me!FactuurID.DefaultValue = Nz(DMax("[FactuurID]", "tblFactuur"), 0) + 1
End If
End Sub
en waarvan er hier op het forum idd meerdere te vinden zijn

Da't een simpele die een nummer ophoogt. Ik heb zelf verschillende functies gepost die op basis van de inhoud van het veld nummeren, bijvoorbeeld als je elk jaar overnieuw wilt beginnen met 1. Overigens kan de functie van Rene simpeler :).

Hartelijk dank voor de hulp! Autonummering weer gereset en voor de veiligheid inderdaad een apart factuurnummertje gemaakt met behulp van meegeleverde code.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan