Autonummering weer laten beginnen bij nul

Status
Niet open voor verdere reacties.

musti

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2006
Ik heb een veld genaamd factuurnr met als datatype autonummering(geen primary key). is het mogelijk om met een druk op de knop na een tijdje weer te laten beginnen bij 1.

Nee, dat kan niet. Autonummering is een automatisch veld, zoals de naam al suggereert. En het veld accepteert alleen unieke nummers, ongeacht of het een sleutelveld is of niet. Wel kun je een tabel leegmaken, en met <Comrpimeren> de nummering weer met 1 laten starten.

Is het dan wel mogelijk wanneer facturen worden opgeslagen dat er m.b.v. een code(of query) opeenhoping(+1) ontstaat en daarna met een druk op de knop weer laat beginnen bij 1.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hoeft de vorige post niet te quooten; die staat er tenslotte niet voor niks boven ;)
Als je de telling opnieuw wilt laten beginnen in een niet-sleutelveld, dan zul je van dat veld om te beginnen een normaal numeriek veld moeten maken. Daarna kun je met een knop de waarde van dat veld inderdaad wel op 1 instellen. Alleen zit je dan met het probleem (ongeacht of de waarde 1 is of niet) dat je met code het nummer steeds moet ophogen; dat gebeurt namelijk niet meer automatisch.

Maakt niets uit dat het steeds met een code het nummer steeds moet ophogen, als er maar de mogelijkheid is om het te realiseren.

Het gaat om de onderstaande query.

Code:
INSERT INTO Contributie2011 ( lidnr, Maand )
SELECT Leden.lidnr, Forms![Maanden_2011]!Maand AS Expr1
FROM ContributieTarief, Leden
WHERE (((Leden.ingeschreven)=True));

Je komt bij een formulier met alle maanden van het jaar als keuzeoptie. je kiest de maand en klikt op toevoegen zodoende wordt de query uitgevoerd. Nu zijn de gewenste maanden toegevoegd en gekoppeld aan de leden.

Wat moet ik erbij nog toevoegen.

En wanneer ik in het nieuwe jaar zit moet er een knop aanwezig zijn die de standaardwaarde van het veld weer op 1 zet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Welk getal wil je dan toevoegen?

standaardwaarde moet 1 zijn. opeenhoping met 1.

later moet een gebruiker via een druk op de knop de standaardwaarde weer op 1 zetten.

Dat bedoelde ik eigenlijk niet; ik bedoelde: welk veld?

Om te voorkomen dat ik een heel verhaal moet typen om iets uit te leggen wat al heel goed uitgelegd word, hier een mooie link... Je vind er ook een voorbeeld db bij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan