Autonummering weer op nul zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick34

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2010
Hallo,

Ik heb een database in elkaar gezet en - als test - gevuld met fake data. Nu wil ik de database in praktijk brengen en heb ik alle records uit de invoertabellen verwijderd. Deze tabellen hebben een primaire sleutel veld met auto-nummering (opeenvolgend). Het blijkt dat deze nummering na verwijderen van de records niet op nul is gezet, maar dat de nummering verder gaat waar hij gebleven was.
De werking van de database wordt weliswaar hierdoor niet verstoord, maar toch zou ik graag de nummering weer op nul krijgen.
Dit lukt me alleen als ik het veld verwijder (na eerst de relaties te hebben verwijderd) en dan weer een nieuw veld toevoeg.

De vraag is nu: is er een simpele manier om de autonummering, na verwijdering van de records weer op nul te zetten?

Als het om een recente MS Access database gaat, kan je de database compacten om de autonummering te resetten. Op oudere Access versies moet je compact en repair doen voordat autonummers worden gereset.

In MySQL / SQLserver zou je het SQL statement truncate <tabelnaam> uit kunnen voeren, als er geen relaties zijn met andere tabellen. Anders:
- MySQL:
1. ALTER TABLE <tabelnaam> AUTO_INCREMENT = 0;
- SQLserver:
1. DELETE FROM <tabelnaam>
2. DBCC CHECKIDENT (<tabelnaam>,RESEED, 0)

Succes,
Tonko Boekhoud
Klik op [OK]

Ik gebruik 2010 en het compacten werkt! Dit is wel heel simpel! Ik gebruik 2010 en had gekeken op de site van MS en daar stond een uiterst omslachtige wijze beschreven.
Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan