Autoradio aansluiten lukt niet !!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ec2
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ec2

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2005
Ik heb een pioneer dh-30mp gekocht en die ging ik proberen aan te sluiten in mijn auto. Een oude honda civic. Dus even een iso connector gehaald bij autoshop brabant.

Alles netjes aangesloten zo als het hoort, maar er gebeurt helemaal niks. Andere radio geprobeert maar deze doet het ook niet.

Even mijn radio bij iemand anders er in gedaan en daar werkt die gelijk. Stroom doorgemeten en deze is goed, dus ik snap er niks meer van. Geen losse kabels verbonden met elkaar maar alles netjes via connector.

Zelf dacht ik dat misschien de ground niet goed is of zou dat niet kunnen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen....

gr ricky

WELKOM OP HELPMIJ

dat zou dus kunnen

proberen: pak een lange draad en houd een uiteinde tegen buitenkant(metalen zijkant) van je autoradio en ander uiteinde aan min pool autoaccu.

dus lange draad via je autodeur naar je motorruimte

doet ie dan wel?

Ik kan het nu op dit moment niet testen, maar ik zal het morgen even proberen. Maar wat heeft dat te maken met de ground naar de radio toe..

Mijn oude radio had trouwens ground via de antenne...

Mijn oude radio had trouwens ground via de antenne...

Een autoradio hoort geen massa te maken via de antenne :eek:
Die mooie metalen mantel die is ervoor om het antennesignaal te beschermen tegen storingen van buitenaf, niet om massa te maken.
De metalen behuizing van een autoradio hoort massa te maken via een aparte kabel naar de carosserie of de min pool van de accu (vandaar ook het voorstel van 'frankwannet')

Ja dat snap ik, maar bij die oude autoradio zat een rode, een zwarte, en 2 kleuren voor de boxjes. Normaal is de zwarte voor massa. Maar daar stond boven op de radio dat die voor de speaker communicatie was.
De radio deed het toen niet zonder de antenne, en wel met de antenne, ook al was de zwarte niet aangesloten.. vandaar dat tog de massa lijkt mij via de antenne liep... Maar dat is ook niet aan de orde.

Mijn vraag was dat je dan tog niet kan testen of de massa naar de radio goed is, als je van de -pool op de accu naar de chassis gaat. En de oude radio deed het dus er moet een goede massa aanwezig zijn.

Een lange draad helemaal naar de accu is natuurlijk zinloos. Genoeg massapunten(metalen delen) in een auto.
Om een radio correct te laten werken heb je het volgende nodig

1)15+ Dit is de voeding lopend via het contactslot. Dus met contact aan heb je voeding, en zonder contact dus geen voeding.
2)30+ Dit is een voeding rechtstreeks van de accu. Deze voeding hoef je natuurlijk niet bij de accu te zoeken, maar zit normaliter gewoon in de stekker waarmee je de autoradio aansluit.
3)31 Dit is dus de massa.
4) Antenne aansluiting
5) Diverse speakeraansluitingen. (afhankelijk van het aantal speakers in de auto)

Eerst controleer je met een spanningszoeker(Geen LED maar lamp) tussen de carrosserie en 15+ en 30+ of je voeding hebt.
Heb je dit, ga je controleren of je de voeding nog steeds hebt wanner je meer tussen de massadraad en de voedingsdraden. Gaat het lampje nu niet branden, is je massa niet goed.
Let ook goed op of de 15+ en 30+ goed in de stekker zitten tov de radio. Anders krijg je geheugenproblemen met de radio.

EDIT: Dit zijn natuurlijk de standaard aansluitingen om een radio werkend te krijgen. De radio heeft natuurlijk veel meer aansluitingen om gebruik van te maken, zoals een mute draad voor je telefoon, uitgaande voeding voor het aansturen van een versterker of een elektrisch versterkte antenne, voor de Japanners een draad speciaal voor de verlichting van de radio enz......

Laatst bewerkt:
oke bedankt voor de reacties. Ik zal er morgen even naar gaan kijken. Volgens mij was alles met de voeding goed, dus ik ga even naar de massa kijken en hopen dat dat het probleem is.

gr

Mocht je er niet aan uit komen, je woont redelijk dicht in de buurt. :-)

klopt ja! als ik er echt niet uit kom neem ik nog wel even contact met je op, maar ik denk dat het wel gaat lukken nu. bedankt iig

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan