Autoradio Mazda 323 aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcovg

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2006
Mensen,

Ik heb helaas niet veel verstand van autoradio's dus mijn kennis is bij elkaar gegoogled :P wat dit vlak betreft..
Ik heb het volgende probleem..
Mijn auto heeft voor mij onbekende aansluitingen..
Mijn radio ( na wat google werk voldoet aan de iso standaard )

Ik heb een foto gemaakt van de connectors die ik heb..
de onderste is van de radio en de bovenste draadjes komen uit mijn auto..
[smallIMG]http://gri-com.nl/autoradio/IMG_0734.JPG[/smallIMG]

Ik heb de iso blokken A en B kunnen terugvinden in mijn stekker..
Als de informatie op deze site klopt:
http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html

helaas las ik onderaan deze pagina het volgende:
Ondanks dat de ISO connector een standaard zou moeten zijn, zijn er vele uitzonderingen. Bij de caraudio shop zijn er verloopkabels voor bijna alle merken te verkrijgen, knip de originele bekabeling nooit af!

Maar na wat gegoogle kwam ik deze niet tegen.. en las ik dat een ander persoon met dezelfde situatie ( tenminste zoals ik het lees ) ook maar een paar stekkers heeft:
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=29646
Of hij is wel in staat geweest een verloop stuk te vinden...

Gr,

Remco

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft er een jan met de pet aan jouw auto zitten prutsen.
Altijd vervelend dat mensen te lui zijn om naar de winkel te gaan en een passende iso stekker te kopen.
In plaats daarvan knippen ze de bestaande stekker er maar af.
De vier lichtblauwe zijn van de linker en rechter speaker.
de rode zal wel constante voeding zijn.
Mis je nog geschakelde voeding.
Misschien is de witte de min.
Om het exact te achterhalen moet je naar de mazda dealer.
Die hebben uitgebreide electrische schema's met kleur coderingen.

Hallo

Zonder te meten d.m.v. een multimeter blijft het uiteraard een gok , maar indien ik moet gokken wat nu het geval = ...

Van links naar rechts ...

Paars ----> + 12V geschakeld , wit ---> gnd , alle blauwe ---> speakers , vermoedelijk met gescheiden massa , rood ---> +12V permanent (geheugen).

Indien twijfel , ZEKER vragen aan een bevriende lokale elektricien , indien je niemand kent , wil ik dit gerust gratis voor u doen , vermoed echter dat de afstand voor u een probleem kan zijn ...

Peter

Laatst bewerkt:
Misschien heb je HIER iets aan.
Aan de rechterant kun je je bouwjaar selecteren.

Groeten Marcel

Hoi,

Je kunt natuurlijk ook zelf even gaan meten :) Voor de zekerheid.
Teminste als je slim bent ga je je naar een autozaak en haal je daar een iso stekker op om
je losse bedrading weer op een stekker te zetten. Als je daar toch bent neem je gelijk ff een 12 V spannings meter mee.

Zoals eerder al gemeld is zullen de paarsen je boxen zijn.
De rooie waarschijnlijk je vaste spanning. Dit kun je meten door het losse snoertje van je 12V metertje op de ring van je
cigaretten aansteker te zetten. (dus niet het snoertje met bekje er helemaal in stoppen anders krijg je kortsluiting) Dit is de - .
Als je nu de pen op het rooie snoertje houd zal het lampje gaan branden. De sleutel van je auto zet je in alle mogelijke standen en als het lampje blijft branden is dit je vaste spanning. dus de +

Dit ga je ook met de witte en de paarse. waarschijnlijk zal je paarse de geschakelde zijn dus wanneer je de sleutel er uit haalt zal hier geen stroom meer op staan. en zet je de auto op het contact komt hier wel stroom op te staan.

Dan blijft waarschijnlijk de witte over en zal de min zijn. Dit kun je ook ff meten door het stekkertje uit de cigaretten aansteker en zet die op de witte. Ga nog eens meten op de rooie en de paarse en gaat het lampje weer branden dan is dat de min.

Als je die iso stekker koopt zal hier wel een schema bij zitten waar op staat welke draad waar op moet. En mocht je later ooit een nieuwe radio kopen hoef je niet weer alles na te meten.

Maar ga niet zo op de gok je radio aansluiten want dan komt er straks rook uit! En dan kost het je een plak Cake en een bak koffie want dan is de radio overleden.

Veel Suc6

gr Jeroen

Misschien heb je HIER iets aan.
Aan de rechterant kun je je bouwjaar selecteren.

Groeten Marcel
Ten eerste allemaal bedankt voor de informatie!

@Marcel:
ik heb me overzichtje hier gevonden http://www.modifiedlife.com/1994-mazda-323-car-audio-wiring-diagram/ .. super :).. ik ga t zo vergelijken met me iso stekkertjes en kijken of het me dan gaat lukken ;). Ik zal jullie op de hoogte houden!

@VDK_P ( op het moment ben ik in sittard.. misschien is dat wat minder ver.. maar mijn schoonvader en eigen vader zijn elektricien geweest :P. maar ze zijn beide ook niet handig met auto radio's en durven het niet aan.. overigens wil ik er sowieso best wel een vergoeding tegenover stellen.. ( ben wel maar een arme student dus reken niet op grote bedragen :P )..

EDIT:

heb net een iso stekkertje gehaald ( universeel ).. dus ga nu de draadjes meten zoals getipt door jeroen.. helaas geen 12 v spanningsmeter meegenomen...
Ik heb ook nog 2 zwarte kabeltjes gevonden.. 1 voor antenne en 1 onbekend.. misschien massa..
helaas komen de kleuren niet overeen met het lijstje van marcel.. ( raar )...
sommige komen weer overeen met: http://www.installdr.com/Harnesses/Mazda-Wiring.pdf
maar ook dat klopt niet helemaal...
Ik heb de volgende kleuren in me auto ( zoals afgebeeld )
Zwart - antenne ( niet afgebeeld )
Zwart - zoals andere kabels van de afbeelding.. geen idee waar het voor dient ( niet afgebeeld )
rood met een zwarte streep
Wit met een bruin streepje ( niet meer bruin dan afgebeeld.. )
Paars met een bruin streepje ( idem )
blauw met een bruin streepje (idem )
blauw met een bruin streepje en oranje streep ( idem )
blauw met een bruin streepje en een zwarte streep (idem )
blauw met een rode streep

meer komt er mijn auto niet uit..
de radio heeft dus een iso stekker en daar heb ik een nieuwe kabel voor gekocht.. dus dat zijn weer losse draden die ik evt. kan solderen...

Graag toch nog wat meer info.. ik google me gek :P.. iemand connecties bij een mazda dealer :P?

( wachten op schoonvader met multimeter ... moet ergens in de kastjes liggen :P )

Laatst bewerkt:
Okay ik heb zojuist gemeten met een elektricien.
We hebben een aansluit poging gedaan maar geen gehoor of iets zichbaar op de display..
Onze metingen:
blauw met rood heeft constant + 12 volt
blauw met zwart heeft 12+ volt als de auto op contact staat
Zwart hebben we gebruikt als massa -
en ook rood met zwart hebben we geconstateerd als massa..
Op een van de overige hebben we de weestand gemeten en dat leek ons redelijk voor een speaker..
Ook hebben we gemeten of er spanning aan de kant van de radio is .. en daar is ook spanning..
De radio is uit een andere auto gehaald.. en de garage die de radio eruit heeft gehaald beweerde dat deze nog werkte..
Ik zou hem kunnen testen in de auto van mijn schoonvader.. MAAR we hebben geen idee hoe de radio daar uit gehaald zou moeten worden :P..:confused:

Iemand enig idee hoe we dit nu fatsoenlijk kunnen testen ofdat we misschien wat fout doen?

Wat moeten we minimaal aansluiten om enig teken van leven uit de radio te krijgen? we hebben 1 + spanning aangesloten en de massa.. en 1 speaker.. geen idee of de plus en de min klopt :P in het geval van de speaker...

De radio doet het wel prima.. ik heb hem zojuist getest in een andere auto.. en krijg prima weergave op de display en prachtig geluidje.. mja dat is dan ook wel een sjieke auto :P..

Laatst bewerkt:
hoi,

Je moet minimaal 3 draden aansluiten wil je radio gaan werken.

1. Massa -
2. Vast spanning +
3. Geschakelde Spanning +

Je vast spanning + is voor het bewaren van het geheugen van de radio.
De geschakelde Spanning is er voor om je radio aan en uit te zetten met je sleutel.

Ik zou tevens alleen de Zwarte draad van je auto gebruiken voor de massa. (dit is meestal standaar bij auto;s)
Die andere draad zou mischien nog voor je verlichting van je auto kunnen zijn. Zou gauw jij je licht aan doet van de auto gaat de verlichting van je radio aan of hij gaat dimmen.weet het niet zo precies meer. (dit is waarschijnlijk nu een - maar als je de verlichting aanzet wordt het een plus +. Dus vandaar alleen de zwarte gebruiken!

Maar die wordt zelden gebruikt en ik zou hem dan ook niet aansluiten.

Gr Jeroen

EDIT: De plus en de min van de box maakt in zover niet uit. Hij zou het er wel om doen. Maar zorg dat als je radio goed werkt je de + en - goed aansluit voor je de radio er verder in duwt.

Laatst bewerkt:
aah super :D het is nu gelukt :D hij werkt ! was inderdaad nodig om beide 12V aan te sluiten :A wat stom dat we dat niet eerder goed hebben gedaan.. we kwamen erachter dat een draadje oranje was wat op de papieren van ISO A geel was.. en de oranje die ernaast zat was op de tekening geel.. toen we die 2 omwisselde werkte het :P.. draadjes zijn nu netjes met iso stekkertjes aangesloten en gesoldeerd en het geluid is top :D :thumb:.. Allemaal super bedankt voor jullie hulp! jullie hebben mijn dag weer helemaal goed gemaakt :D.. was wel zweten in de auto xD pal in de zon xD..

Fijn dattie nu werkt.
Wel lekker een beetje muziek tijdens het rijden. :)

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan