autoradio verliest geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfar22

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2005
Hallo,
Voor mijn werk heb ik een autoradio in een koffer ingebouwd met als voeding een pc voeding .
Tot zover werkt alles prima,alleen als ik de stekker uit de 220 V trek ik hij zijn geheugen kwijt.
Hoe kan ik er voor zorgen dat hij zijn geheugen vasthoud ?

Dat gaat je niet lukken.
Die autoradio heeft voor zijn geheugen een constante spanning nodig.
die constante spanning haal jij er af als je de stekker uit het stopcontact haalt.
Of je moet een accu meeslepen en daar de autoradio op aansluiten.

Als je een kleine accu (bijv voor foto / film of motor of alarm installatie) in de koffer plaatst van 12 volt, en die aansluit op de geheugen draad, dan blijft het geheugen erin.
De accu laden wanneer de stekker erin zit.
Dus via een stevige diode aansluiten op je voeding; anders speelt de radio verder op accu, tot ie leeg is.....

Is het niet mogelijk om dit met een elko ofzo te doen, volgens mij heb je maar een klein beetje spanning nodig om het geheugen vast te houden.
En anders heb ik nog een batterij van een accuboormachine liggen van 9,6 volt.

Een elco houdt de spaning maar heel kort vast.
Je accu van die boormachine kan, maar die kun je niet meeladen, omdat je voeding 12 volt geeft.

Met een gestabiliseerde voeding kun je volgens mij zowiezo geen nicd accu laden .
Maar dat maakt me niet zoveel uit als de 9,6 batterij het maar een redelijke tijd volhoudt
Kan het ook met een gewone oplaadbare batterij van 1,2 volt ,is deze voldoende om het geheugen vast te houden?
Ik neem aan dat de memorydraad alleen voor het geheugen is en dus niet zoveel spanning hoeft te hebben.

Nee, dat is te laag.
9.6 wordt al spannend.

Ik ga het proberen met de 9,6 V ,eens kijken hoe lang hij het volhoudt.
Mijn vorige radio had er geen last van maar dat was een ander merk.
En die werd gevoed door een gestabiliseerde netvoeding met elko ,dus dacht ik dat het hierdoor kwam ,maar het kan ook zijn dat de radio dit zelf deed.
In elk geval bedankt voor de snelle reactie.

of je neemt een analoge radio met zo'n afstemknop, dan maak je een briefje met de frequenties...

groet

Rob

Ik heb het inmiddels werkend.
De 9,6 Volt accu houdt het geheugen prima vast ,ik kan de radio er zelf op laten spelen.
Dit houdt hij ongeveer een uur vol, bij normaal volume.
Ik heb er een wisselrelais tussen gezet omdat ik anders bang was dat hij de accu leeg trok.
En mocht de stroom uitvallen springt hij automatisch over op de accu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan