Autorestart van de PC, vier keer per dag of vaker...

Status
Niet open voor verdere reacties.

evdelft

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2008
Goedemorgen,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik niet weet of deze vraag hier moet worden gesteld of elders, anders bij dezen het verzoek aan de moderators mijn vraag te verplaatsen naar de juiste rubriek.

Sinds enkele dagen start mijn computer enkele malen per dag zelf opnieuw op. Geen idee wat er is met dat ding. Ik heb Windows XP en eens eerder zoiets gehad. Dat lag toen aan een foutieve update. Die staat nu dus ook keurig uit.

Verder draait PCTools naar volle tevredenheid en elke dag vindt hij wel iets, maar meestal geen grote bedreigingen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast hartelijk dank!

Een nitwit op computergebied...
Erwin.

Sluit hij wel eerst netjes Windows af of is het een plotseling Windows verdwijnt en het systeem start opnieuw op? Bij dit laatste zou ik een memcheck uit laten voeren. Het zou kunnen zijn dat je geheugen beschadigd is. Wanneer Windows dan probeert het beschadigde deel te benaderen klapt Windows er ineens uit.

Nee, hij klapt er opeens uit.

Hoe voer ik een memorycheck uit?

Grappig is wel dat het nu nog niet gebeurd is... Wel als bijvoorbeeld Excel en Outlook aanstaan (ik weet niet of het aan één van beiden of een combinatie van beiden ligt).

Als het een probleem met geheugen is, dan zal het probleem pas optreden wanneer het geheugen tot een bepaald punt vol loopt. Tot die tijd zou alles dan gewoon moeten werken. Programma memtest: http://www.memtest.org/ Download een ISO, brand deze op CD. Laat de CD in je CD-lade zitten, de CD zou gebruikt moeten worden om de computer te starten. Dit houdt je buiten Windows. Volg de instructies om het geheugen te laten controleren. Als je hier meer dan enkele meldingen krijgt, zul je je geheugen moeten vervangen. Mocht je computer niet vanaf de CD starten, dan heb je de boot volgorde in je BIOS niet goed staan. Ga dan naar je BIOS instellingen en zet CDrom/DVDrom als 1ste device.

Ik heb nog wat zitten proberen en het probleem lijkt zich alleen voor te doen als Outlook aanstaat. Grappig, want volgens mij was dat in eerste instantie niet zo. Maar goed...

Op mijn C-partitie is ongeveer 7,5G vrij van de 19,5. Dus echt volgelopen is de schijf nog niet...

Enig idee waarom Outlook een fout zou kunnen veroorzaken? Ik gebruik NIET Outlook Express, maar de 'oude' versie in het 2007 Office Pakket op XP.

Hoi,
wat je kunt doen is de optie "de computer opnieuw opstarten" uitvinken bij:
windowstoets + pause/break>geavanceerd>opstart-en herstelinstellingen en vink daar die optie uit!
Je pc zal nu niet meer automatisch opstarten en als het goed is blijft het scherm staan met een of meerdere foutmeldingen. Maak daar evt. een foto van die je hier kunt plaatsen of schrijf de foutcodes op die je te zien krijgt.
Geef ook even aan hoe oud je pc is of merk/type/model e/o serienr. zodat we een goed beeld krijgen van de pc.
Welk programma('s) gebruik je precies van PC-tools?
Succes.

Laatst bewerkt:
Het kan van alles zijn, de laatste keer dat ik dat probleem had was toen de computer oververhit raakte. Met het advies van Mik kunnen we hopelijk zien waar de fout zit.

Goed, de optie heb ik uitgezet, dus de foutmelding komt eerdaags vanzelf.

Het is een samengestelde PC die inmiddels ongeveer 6 jaar oud is. Er zit een K8MM-V moederbord in. Inmiddels is hij wat opgepimpt met extra geheugen en een extra harde schijf (1x250G en 1x500G - de nieuwe). Het werkgeheugen is dacht ik 8M.

De gegevens van de PC luiden als volgt (volgens systeembeheer):
AMD Hammer Family Processor
Model Unknown
Kloksnelheid 1.60GHz, 1,93Gb

Er draait een professionele geregistreerde XP op versie 2002 met SP3.

Oververhitting heb ik zelf ook aan gedacht, maar het is direct naast de PC niet extra warm. Er is genoeg ruimte om verse lucht aan te trekken...

Op de foutmelding kom ik later terug...

Nou, schiet mij maar lek. Sinds ik de autorestart heb uitgezet, is er niets meer aan de hand. Geen restarts (logisch...) maar ook geen foutmeldingen. Ik snap er geen moer van. Maar goed... het probleem lijkt te zijn opgelost.

Tnx, guys!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan