Autorun & Iconen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nofxtome

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2008
Hoi allemaal,

Ik ben aan het knooien met mijn externe harde schijf en ik wil iets volledig onbelangrijks bereiken. Ik heb een autorun-file op de root van mijn externe harde schijf staan, met de volgende inhoud:

[autorun]
icon = .\Pictures\Icons\Safe.ico

Safe.ico is een icoontje van een safe (wie had het verwacht?) en dit icoon is nu zichtbaar in Windows Verkenner ipv het normale windows icoon voor een extern USB-apparaat. Nu wil ik graag de onderliggende mappen ook een icoon geven en ik wil er middels autorun voor zorgen dat deze iconen automatisch worden geladen (ongeacht aan welke pc ik mijn harde schijf koppel).

VB: De map \audio moet openen met het icoon \Pictures\Icons\audio.ico

Weet iemand hoe ik dit kan doen?

Ik weet het niet zeker maar ik geloof dat autorun ook werkt op mappen.
Alleen werkt dat niet onder Win98.

Heb je ook enig idee hoe het op mappen toepasbaar is? Duidelijker gezegd: weet jij de code hiervoor? Die programma's zijn altijd nog een optie, maar ik hoopte in eerste instantie op een oplossing waarvoor ik niets hoef te installeren (ik heb vandaag mijn comp moeten formateren omdat ik omkwam in de foutmeldingen).

Het probleem is dat je een extra Attribute nodig hebt als ik me niet vergis de +S.

Op een externe schijf kan je die attrib wel uitdelen en zie je die nieuwe map iconen (of map achtergrond).
Als je die schijf nu uit trekt en de computer herstart ben je alles weer kwijt omdat het weer een nieuwe schijf wordt met standaard attribs. En dat gebeurt dus ook als je naar een vreemde computer gaat, je krijgt eerst de standaard attribs. Geef je alle mappen weer de +s dan is het weer zichtbaar.
:(

Het probleem is dat je een extra Attribute nodig hebt als ik me niet vergis de +S.

Op een externe schijf kan je die attrib wel uitdelen en zie je die nieuwe map iconen (of map achtergrond).
Als je die schijf nu uit trekt en de computer herstart ben je alles weer kwijt omdat het weer een nieuwe schijf wordt met standaard attribs. En dat gebeurt dus ook als je naar een vreemde computer gaat, je krijgt eerst de standaard attribs. Geef je alle mappen weer de +s dan is het weer zichtbaar.
:(

Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. De Attrib geeft wel folder of file attributen aan maar dat zijn de volgende 4:
R = Alleen lezen bestand
A = Archief bestand (wordt aangemerkt als het bestand is gewijzigt en nog niet gebackupt)
S = Systeem bestand (hiermee zijn bestanden van "grote" waarde voor het systeem gekenmerkt)
H = Verborgen bestand

Dit heeft echter niets met afbeeldingen te maken, maar met het filesystem. En worden ook op USB sticks wel bewaard.

Ik weet niet of ik jullie volledig volg, maar het probleem lijkt niet in de attributen te zitten. Als ik mijn externe harde schijf aansluit op een vreemde computer krijgt ik het icoon voor mijn externe hard schijf wel te zien, omdat de autorun het desbetreffende commando direct uitvoert.

[autorun]
icon = .\Pictures\Icons\Safe.ico

De iconen staan in een map op mijn externe harde schijf, dus dan zou ik daar naar mij idee ook bij de andere mappen naar moeten kunnen verwijzen in het autoru-bestand. Het probleem is alleen dat ik nergens kan vinden hoe ik zo'n commando in elkaar kan zetten.

Hoe pas ik het commando aan zodat het verwijst naar een submap en niet naar de root?

Je hebt voor de folder icon de desktop.ini nodig.
Een kladblok bestand met bv volgende inhoud.
Code:
[.ShellClassInfo]

IconIndex=0
IconFile=H:\Ico\Map01.ico

en dat sla je op als bv "H:\Map01\desktop.ini"

Nu ga je naar cmd en geef je daar

attrib +s H:\Map01

nu zal deze map H:\Ico\Map01.ico als folder icon gebruiken. :)

Ik kan me vergissen en heb het niet uigeprobeerd, maar ik weet niet of dit voor een usb ook op een vreemde computer werkt.. :confused: Het gebruikte .ico bestand moet dan iig ook op die usb staan anders kan die niet meer gevonden worden.

Cmd hoef je niet op te starten.
Cmd is het commando dat je kunt intypen via Start en dan Uitvoeren.

Als je cmd start krijg je een commandprompt.

Maar ik zou het heel vreemd vinden als die stap nodig is.
Want ik zie de link niet met een foldericon en het instellen dat de map een systeemmap is.

Laatst bewerkt:
Ik trouwens ook graag dat het op elke willekeurige computer automatisch werkt. Ik wil dus een scriptje schrijven dat computeronafhankelijk de iconen laat zien waar ze horen te staan. Voor het zelf aanpassen van de attributen ben ik veel te lui.

Heeft verder nog iemand een idee?

????????

Heb je bovenstaande al geprobeerd?
Want als dat op 1 pc werkt zou dat op in ieder geval Windows XP/Vista pc's moeten werken. Hooguit dat Windows 98 moeilijk kan doen.

:rolleyes: even geknoeid en het schijnt te werken.
Klik

Als je de pictogrammen van de mappen ziet uit de bovenstaande rar dan weet je dat het overal en altijd werkt. :)

Maak dan de onzichtbare bestanden zichtbaar en kijk wat in die mappen staat.
Lees de inhoud van de desktop.ini om te zien hoe het werkt.

1 + 1 = 2

Als als jij zelf al te lui bent om een scriptje te schrijven of te leren hoe dat moet.
Dan ben ik dat al helemaal om dat voor jou te doen. ;) gaat ook niet.

Maar zo moet je het dus toch zelf maar doen.
http://www.ss64.com/nt/

zet dit in een batch en sla het op op de schijf waar je alle mappen van wil aanpassen.

Code:
DIR /ON /B *.* > C:\folderlist.rtf

klik die bat file en ga naar C:\folderlist.rtf, Open folderlist.rtf met Word en nu zie je een lijst met mapnamen onder elkaar, zet de cursor voor de eerste naam en druk enter om een lege regel te maken.

klik edit - zoeken (Find / Replace)

zoek naar ^p
vervangen met ^pattrib +s

alles vervangen :)
En delete de eerste lege regel en de laatste regelzonder map er achter.
Mapnamen mogen dan wel "geen" spaties bevatten.

sla dat bestand op als .bat op de schijf met al die mappen en voer het uit.
Het zal dan de attrib aanpassen van alle mappen op die schijf en je ziet de pictogrammen (F5).

Kind doet de was en heb je misschien drie regels zelf geschreven.
En de computer zelf maakt het script (batch)

:thumb:

Laatst bewerkt:
Ik moet bekennen dat je met Attrib +s gelijk hebt. Had niet verwacht dat het er iets mee te maken heeft, nouja weer eens een rare feature van MS.

Overigens toen ik de mappen zag met de iconen, was mijn eerste gedachte dat het misschien een virus was. Of in ieder geval een vaag programma. Ik dacht in eerste instantie niet dat het om een map ging.
Mijn tip is wel om iconen te maken/vinden die ook nog enigszins op een map lijkt. Dus in dit geval bv het 8ball icoon iets verkleinen en dan binnen in de gebruikelijke folderafbeelding. Zoals het icoontje dat ik heb bijgevoegt (let op dit is wat snel flanswerk).

Bijlagen

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie hulp: het is gelukt met behulp van het desktop.ini scriptje.

Nofxtome

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan